Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2023-12-07 13:14 )
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 2918 Visningar

Innan du påbörjar en affär med en kund kanske du vill skaffa dig information om hur betalningsförmågan ser ut för att minska risken för kundförluster. När du har ett program hos oss med ett aktivt serviceavtal ingår Visma Kreditupplysning. 

 

Den informationen du får fram via tjänsten kommer från kreditupplysningsföretaget Bisnode AB. Via Visma Kreditupplysning kan du göra följande:

 

Anmärkningskontroll, innebär att du får information om din kund/leverantör har betalningsanmärkningar eller en skuld hos Kronofogden. När du har gjort en anmärkningskontroll rekommenderar vi att du skriver ut informationen du får då den försvinner om du väljer OK. Har du inte sparat informationen behöver du göra en ny kontroll för att se det igen. 

 

Kreditupplysning, du får samma information som vid en anmärkningskontroll men du får också ta del av kundens/leverantörens inkomst/omsättning, förmögenhet, bokslutsrapport, limit och rating. Informationen behöver du skriva ut om du vill spara den.

 

Bevaka ett företag, om du har gjort en kreditupplysning på ett företag så kan du välja att bevaka företaget. Du får ett bevakningsmejl om det är någon uppgift som ändras och för att se ändringen gör du en ny kreditupplysning. Bevakningen av företaget ligger kvar tills du själv väljer att avsluta den. 

 

På vilka av mina kunder kan jag använda Visma Kreditupplysning?

I Administration kan du ta en kreditupplysning på aktiebolag.  Nytt från version 2023.2 är att du nu kan ta kreditupplysning på privatpersoner, enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag. I dessa fall verifierar du dig med BankID.

 

I Visma Kreditupplysning som är ett fristående gränssnitt när du loggar in på vår hemsida. Där kan du också ta en kreditupplysning eller anmärkningskontroll på handelsbolag, kommanditbolag, enskild firma eller på en privatperson och du behöver även här logga in med BankID för att vi ska veta vem det är som tar upplysningen. Prisuppgifterna för att använda tjänsten hittar du på vår hemsida för Visma Kreditupplysning.

 

När du skapar en inloggning till vismaspcs.se aktiveras Visma Kreditupplysning med automatik och första gången du ska använda kreditupplysning behöver du godkänna våra villkor. Om det är flera användare som ska använda Visma Kreditupplysning är det administratören för företaget som ska logga in på vismaspcs.se, klicka på företagsnamnet längst upp till höger och välja Användare. Välj den aktuella användaren och bocka i Visma Kreditupplysning under Kompletterande tjänster

 

Du kan använda tjänsten fristående eller direkt från ditt ekonomiprogram. Arbetar du direkt i Visma Kreditupplysning kan du som är administratör se all historik för användarna samt rensa i historiken om det behövs. Vill du veta mer om hur du arbetar fristående kan du läsa mer om det i den skrivna hjälpen för Visma Kreditupplysning. 

 

Nu tänkte jag fokusera på hur du kan arbeta med kreditupplysning inifrån Administration istället. För att det ska gå så smidigt som möjligt behöver du göra ett par inställningar i programmet. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster lägger du in dina inloggningsuppgifter till vismaspcs.se då är du automatiskt inloggad och har tillgång till kreditupplysning direkt när du öppnar Administration. 

 

Du behöver också göra inställningar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Visma Kreditupplysning. Du kan ställa in om/när du vill få en fråga om kreditupplysning vid registrering av en order eller faktura men också om du vill få information om en kund överskrider sin kreditgräns. 

 

inställningar kreditupplysning.PNG

 

Kommandot Kreditupplysning når du från kundregistret och leverantörsregistret samt när du skapar en beställning, offert eller faktura.  

 

Kommando - kreditupplysning (1).PNG

 

Använd vår skrivna hjälp för att få en stegvis guidning över hur du gör en kreditupplysning. Där kan du också få hjälp med att göra en anmärkningskontroll samt skapa en bevakning. 

 

Innehållet i detta tips är verifierat 23-10-05 av Visma Spcs