We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Vi har en checklista momsrapport som hjälper dig med allt från avstämning till inlämning. Om du inte tycker att momsrapporten stämmer, kan du läsa mer i Om momsrapporten blir fel.
När du skriver ut din momsrapport ska du aldrig ha ingående balans eller ingående saldo på dina momskonton. Detta kan dock inträffa när du har skapat nytt bokföringsår, läs mer i
Vad gör jag om den första momsrapporten blir fel på det nya bokföringsåret?
Kika gärna på:
Hur rättar jag momsen om jag har fel i bokföringen i en låst period?
Vad krävs för att beloppet ska komma med på momsrapporten?
Vad styr vilken ruta beloppet hamnar på i momsrapporten?
Hur hanterar jag momsredovisningen om jag har brutet räkenskapsår och kvartalsmoms?
Se filmerna:
Vad är moms? »
Skapa momsredovisning »
Så fungerar momskontrollen »
Fel på kundfaktura och fakturan hamnar i momskontrollen »
Hantering av importmoms » Momsredovisning »
Hur du bokför Så här bokför du händelser på skattekontot i aktiebolag » Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU »
Skicka momsrapport via fil till Skatteverket
Du kan även skicka in momsrapporten via fil till Skatteverket. För att använda elektronisk skattedeklaration måste du lämna en ansökan med säkerhetscertifikat tillsammans med företagets ansökan om att få lämna eSKD till Skatteverket. I Skapa elektronisk skattedeklaration kan du läsa hur du anpassar eSKD-filen och skickar den till Skatteverket.
Se när momsen ska vara inbetald, Skattekalender.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-04-25
GLN – förkortning av Global Location Number – är en sifferkod som identifierar en verksamhet. GLN-numret kan identifiera ett företag, en organisation, en fakturaadress eller en leveransplats.
Om du skickar ett uppdrag via AutoCollect som innehåller husarbete kommer fakturans totala belopp att kravhanteras, då hela beloppet är kundens skuld fram tills dess att Skatteverket beslutat att kunden blivit beviljad en skattereduktion.
Om du inte vill att det totala fakturabeloppet ska skickas via AutoCollect behöver du istället använda dig av den manuella påminnelsehanteringen i programmet via Betalningar – Betalningspåminnelser.
För att vara så tydlig mot kunden som möjligt har vi skapat en ny mall, Betalningspåminnelse Silver – Inkassotext, som finns för nedladdning på vår hemsida. Denna hjälper dig att informera din kund om att det totala beloppet kommer att skickas vidare till inkasso om beloppet efter skattereduktion inte betalas in.