Det kan hända att kopplingen mot databasen i Visma Administration tillfälligt stoppas, exempelvis på grund av antivirusprogram. Om du möts av meddelandet “Det gick inte att ansluta till databasen” när du startar Visma Administration behöver du göra följande:
Börja med att reparera databaser via Visma Assist. Det gör du genom att välja Start (Windows-knappen) - Visma Spcs - Visma Assist Administration. Här väljer du alternativet Reparera Visma Administration.
Om du fortfarande får samma meddelande efter reparationen bör du göra undantag för följande filer i din brandvägg:
- SQL-Servern: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
- SQL-Browser: C:\Program Files(x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe
- Administrations programfil: C:\Program Files(x86)\SPCS\SPCS Administration\spcsadm.exe
Skulle du ha fortsatta problem efter att du gjort ovan rekommenderar vi att du tar kontakt med vår supportavdelning.
Du hittar kontaktuppgifter på vår hemsida.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-03-23