Då jag är 66+, betalar jag ju bara 10,21% i arbetsgivaravgift gällande min egen lön (i mitt AB).
Egentligen kallas det "ålderspensionsavgift" eftersom det är den enda delen inom normal arbetsgivaravgift (31,42%) som nu är aktuell.
Har hittills kört på i Visma Lön Smart, den fixar ju rätt procent i avdraget baserat på min ålder.
Men det ser lite udda ut när det hamnar på kontot "7510 - Arbetsgivaravgifter 31,42%".
Ser att man kan välja andra konton i löneinställningar för t.ex. olika födelseår.
Men är osäker på vilket konto att använda då? Kan man välja vilket som och namnge det lite lämpligt eller är det reglerat inom BAS-konton på något sätt? Det är ju bara lite "irriterande" att 31,42% står i titeln på konto 7510 och går inte att ändra.
Mvh
Peter
Löst! Gå till lösning.
Hej @haddock11
Som standard i Visma Lön Smart använder vi samma konto, 7510, för arbetsgivaravgifter för olika åldrar eftersom det är det vanligaste kontot att bokföra på. Du kan dock välja ett annat konto om du så önskar. Mitt tips är att du väljer ett ledigt kontonummer i samma kontogrupp i så fall. Om det önskade kontot inte finns i den befintliga kontoplanen kan du skapa ett nytt konto. Är du osäker på vilket konto du ska välja rekommenderar jag att du hör med din redovisningskonsult.
Ha en fin dag
/Tinna
Okej, jo jag förstår och jag använder helst 7510 också som standard.
Ibland används 7512 för detta.
Var bara lite irriterande att texten på 7510 inte gick att ändra - att det står "31,42%" i rubriken. I övrigt är det ju okej 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.