Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra Direktavskrivning till Avskrivning?

Hej!

 

Gjorde i början av året direktavskrivningar på ett antal inventarier. Jag behöver nu lägga dessa på avskrivning istället för att få in dem i balansen.

 

Är det så enkelt att jag ändrar 54xx till 12xx genom att skapa korrigeringsverifikationer på första datumet i den nuvarande öppna perioden, och därefter lägger in inventarierna i eEkonomis inventarieregister på det faktiska anskaffningsdatumet?

 

Tack för hjälpen! 🙂

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Först ett litet tips:

 

Lås inte bokföringen:

  1. förrän räkenskapsåret är slut,
  2. förrän bokslutet är klart,
  3. förrän inkomstdeklarationen är klar och Skatteverket har sagt OK till den.

 

Jobbar du med att få dessa punkter för räkenskapsåret klara innan låsningen, kan ju ändra saker och ting på rätt datum.

 

Jag jobbar inte med eEkonomis inventarieregister så jag vet inte hur hårdkodade datumfälten är. Därför kan jag inte svara på ifall det fungerar göra så. Är det av vikt att inventarierna läggs in bakåt i tiden? Jag frågar, för om det hänger på att avskrivningarna hamnar rätt, kan man välja att påbörja avskrivningarna för inventarierna vid räkenskapsårets början eller vid inköpsdatum. Finns det flexibilitet i programmet, borde du kunna få till de avskrivningsdatum man vill ha.

 

Mvh Lena

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret!

 

Bokföringen låses kvartalsvis i enlighet med riktlinjerna, och inköpen av inventarierna är gjorda i redan stängda kvartal.

 

En av inventarierna är inköpt under förra kalenderåret, men tillhör det nystartade bolagets förlängda räkenskapsår. Jag tänker att eEkonomi kanske kan hantera beräkningarna automatiskt om man kan fylla i datumen bakåt i tiden?

Hejsan! 

Jag har kikat på en liknande situation där avskrivningstid ska ändras under perioden, jag rekommenderar att du läser tråden Ändra avskrivningstid för att se vad som gäller. 

Precis som du är inne på så korrigerar du verifikationerna i den nuvarande öppna perioden och du kan under Bokföring - Inventarier lägga upp dem för avskrivning, det går då bra att lägga in det korrekta anskaffningsdatumet. Programmet gör inte några avskrivningar i låsta perioder såklart utan den första avskrivningen som görs blir i den första upplåsta månaden, då med korrekta belopp utifrån anskaffningsdatum och nyttjandeperiod. 

/My