
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ändra GLN-nummer
Hej, jag ska byta GLN för en inlagd kund, men det fältet är gråmarkerat och går inte att ändra i. Hur gör jag?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej, jag ser att på dom jag lagt in GLN numret själv på går det att ändra, men där jag sökt kund via Visma eEkonomi (ny kund) så kan jag inte ändra.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ja, så är det. Men detta behöver man ju kunna göra tycker jag.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag är inte helt säker på GLN nummer men ändring av detta nummer kan ske bl.a. vid:
När adressen för en fysisk plats förändras måste ett nytt GLN tilldelas,
Annars är det ju streckkoder på produkter som hänger ihop med GLN numret
Så här får nog Visma svara
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej på er!
För att ändra GLN-nummer på en kund där fältet är gråmarkerat behöver du trycka på knappen "rensa" och sedan går det fint att ändra. Denna åtgärd är inte så drastisk som den låter och övrig information på kundkortet ligger kvar men för att kunna ändra GLN krävs att du klickar här.
Ha en fin dag och kul att ni är med och delar er kunskap och erfarenheter på forumet!
/Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Utmärkt - tack!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej, Måste man skapa en ny återkommande e-faktura om GLN numret ändras, eller räcker det med att stoppa/återstarta den återkommande e--fakturan?
Jag har haft en del problem med att få iväg fakturorna.
/Tomas
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @Tomas Fromell
Vill bara meddela att vi har sett din fråga men kan inte testa skarpt i våra egna bolag så avvaktar internt svar. Uppdaterar dig så snart jag har mer information om hur det funkar.
/Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @Tomas Fromell
Idag fick jag information om att du inte ska behöva ta bort faktura och skapa en ny återkommande faktura utan du gör så här:
- Gå in på den aktuella fakturan och spara den som en PDF-mall.
- Därefter kan du gå till kundregistret för att rensa uppgifterna och byt GLN-nummer.
- När detta är klart, gå tillbaka till fakturan och välj att spara mall som en e-faktura. Då kommer den automatiskt att skickas till rätt mottagare.
Om du försöker rensa GLN-numret utan att först ändra till PDF-mall, kommer du att få ett meddelande som förklarar vad som behöver göras. Du kan inte rensa uppgifterna om fakturamottagaren om det redan finns en återkommande fakturamall som du har valt att skicka som e-faktura. För att kunna rensa uppgifterna måste du antingen redigera mallen och välja ett annat att spara den på eller ta bort mallen helt och hållet.
Ha en fin eftermiddag.
/Tinna
