Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ändra fakturautskrifter i efterhand, förbättringar kring utskick

Jag har nu några kunder som gått över från Webfaktura till eEkonomiFakturering och det har då uppstått lite problem.

I och med att man inte kan ändra en faktura och att alla val utom utkast innebär att fakturan är klar så blir det lätt fel. Framförallt när man kan hamna i andra lägen och omedvetet godkänner fakturorna fast dom inte är klara. Av någon anledning så har ni fått för er att man inte får ändra en faktura, vilket då inte stämmer så länge den inte är skickad. Nu har jag ingen som använder hela eEkonomi men jag vet att bokföringen i den versionen blir oerhört "kladdig" av uppbokade fakturor som sedan krediteras för det var inte meningen. Och vi kan väl kontra med att man inte heller skall bokföra händelser som inte är korrekta så personligen anser jag att valt fel strategi och ställt till det för kunderna. En av mina kunder har skickade t.ex. i mars ut 17 fakturor som inte var klara. Han hade lagt upp dom med fakturadatum 31/3 och fyllde på dom under månaden ungefär som en order. Vid ett tillfälle så kollade han på en knapp, vet inte vilken, skulle backa tillbaks och valde då spara istället för avbryt och vips så hade han skickat 17 fakturor med fel datum och som dessutom inte var klara. Och den logiken är absolut inte glasklar för någon. Så en förbättring av själva färdigställande/utskrift av fakturor skulle få en renare bokföring och ett bättre och mer logiskt gränssnitt för användarna....

Over and Out från Hell_singland...

5 SVAR 5
Khedron Wilk
CHAMPION

delvis Är lite nyfiken på om kundens problem kan antas vara på grund av bristande design av knapparna i eEkonomi? Så hör ser det ut i eEkonomi Smart - ser det lika ut i Faktuering?

 

Skärmavbild 2021-05-08 kl. 08.58.28.png

Default läget är att alltid skicka fakturan. Villa man spara den som ett utkast måste man klicka på pilen/triangeln ute till höger och navigera sig ner i pop-up menyn. Personligen tycker jag att Spara som utkast borde vara en egen knapp i gränsnsnittet. Nu "gömmer" man de icke-destruktiva alternativet bakom de destruktive/verkställande dito. Jag sitter som halv på nålar varje gång jag närmar mig den här knappen i eEkonomi just för att jag vill vara väldigt säker på vad jag gör. Det kan inte vara bra design. Jag förstår att Visma inte vill ha för många knappar (inte jag heller) men i mitt tycke så har man just nu av två (tre) dåliga alternativ valt det sämst.

Nämen hallå där Khedron. Allt bra hoppas jag.

Ser precis lika ut i kundens program. Det som hände honom var att han gått över i någon annan funktion, oklart vilken, från fakturaläge. Skulle backa, men skickade istället. 

En annan lurig sak är ju att skapa PDF även det är att färdigställa en faktura... Vilket inte är så logiskt direkt. Det vore ju bättre om man "gömde" dom färdiga alternativen under en typ "skriv ut" och där fick upp dessa alternativ och istället hade "spara utkast" som ett direkt öppet alternativ. Då skulle nog betydligt färre göra fel. Nu gör det ju inte så mycket i eEkonomifakturering då inget bokförs. Värre då i vanliga eEkonomi där det blir bokfört, endera som betalt vid kontantmetoden eller som kundfordran vid faktureringsmetoden. Ger ju en bokföring full av felaktiga fakturor som måste krediteras. Där har Visma verkligen tänkt fel...

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

@AccountantfromHell_singland 

Enda möjligheten för kunden att skicka 17 fakturor på en gång är under utkast och "behandla flera fakturautkast".. där kan man inte ändra en faktura mer än hur den ska skickas och alternativet avbryt finns.. Kanske en liten utbildning av kunden är på sin plats? Så de vet precis vad de ska och inte ska trycka på.. nästan alla mina kunder fakturerar själva och all redovisning görs i programmet och jag upplever inte alls att fakturor behöver krediteras ofta pga att det blivit fel.. 🤔

Vet inte vad kunden gjorde men han pratade med Vismas support och det gick ju inte att backa. Och jag antar att det var då under utkast. Och det är klart att man skulle kunna försöka ha en kurs med kunderna om detta. Men gärna då i kombination med att programmet utvecklar gränssnittet till lite mer logik än som det är nu. Att dina kunder inte gjort så många fel är bara att gratulera till. Om man följer forum och några grupper på nätet så är det nog rätt vanligt. Något som även händer i "riktiga" program men som då går att åtgärda. För mig är det självklart att man enkelt skall kunna skriva ut en faktura för att kolla på den "live" om man så vill. Och det är lika självklart att själva ivägskickningen skall vare en manöver med lite mer "viktighet" än som det är nu.  Men som sagt, det är ju jag det (och en hel del fler)....

Emil Hildingsson
SERVICE OWNER

Hej, 

Jag vill börja med att tacka för era synpunkter och idéer kring hur programmet fungerar. 

Som det blivit konstaterat längre upp i tråden så ska det inte finnas någon risk att en faktura blir bokförd genom att man lämnar sidan utan att trycka på knappen "Bokför och skapa/skicka som". När man lämnar vyn för att skapa en kundfaktura så får man istället valen att antingen fortsätta utan att spara sina ändringar eller att spara fakturan som ett utkast istället. 

Detta är inget som vi planerar att ändra på i dagsläget. 

När det kommer till frågan om att kunna skriva ut en faktura live och kolla på den så går detta bra att göra genom funktionen "Förhandsgranska". Då kan ni skapa fakturan som en PDF och skriva ut den PDF:en utan att det genererar någon bokföring eller skickas någon faktura skarpt ut till kund. 

/ Emil H