Hej, När man ska boka en inbetalning från kund och inte vill lägga det på 1930 utan på ett annan konto. Hur gör man då?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 221208
Löst! Gå till lösning.
Hej
Då går man in på den specifika kundfakturan och under Åtgärder (till höger) väljer man Registrera inbetalning. Default kommer det upp Företagskonto men i den rullgardinen kan du välja Kassakonto och Annat konto. Väljer du Annat konto så får du fylla i vilket konto som ska gälla.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tackar 🙂
Enligt min kund som har eEkonomi Smart finns inte valet "annat konto". Jag som har Pro har det valet. Är det olika beroende på version eller är det något fel hos min kund, som inte kan välja annat konto?
Hej!
Det är inget fel utan det är lite olika hantering mellan Smart och Pro i det här fallet. Vi har beskrivit exakt detta i ett användartips här.
Kika där och återkom gärna om du har fler funderingar. 😀
Jag önskar dig en riktigt fin jul och ett gott nytt år!
/Ebba
Okej, lite knepigt att det ska vara olika.. Är ju då svårt att hjälpa kunden, om det inte ser likadant ut för mig som för dem.
En följdfråga utifrån instruktionen. Om kunden inte har faktureringsmetoden utan bokslutsmetod, funkar det på samma sätt? Då är ju inte kundfakturorna uppbokade mot 1510, så kanske ska göras på annat sätt?
Testade själv, och det funkar inte om man har bokslutsmetoden.. Då kommer bara de fakturor som blivit uppbokade i bokslutet och finns kvar på 1510. Så detta var ingen lösning för min kund. Hur ska kunden kunna lösa detta problem?
Hej igen!
Jag förstår att det kan vara förvirrande när det finns skillnader mellan versionerna. Vår Pro-variant är vår mest avancerade version av eEkonomi, och där tillkommer en hel del funktioner. Om du istället aktiverar ett samarbete med din kund kommer du också att loggas in i Pro när du öppnar kunden, istället för att använda ett separat inlogg som dessutom är i Smart. 😀
Jag ber om ursäkt för att jag inte tänkte på att nämna kontantmetoden. Där har vi ingen workaround eftersom det inte sker någon uppbokning mot 1510/2440. Du får göra en manuell verifikation i efterhand med justeringen ni vill göra.
Om du önskar se detta som en förbättring i programmet får du gärna lämna det som ett förslag via knappen Feedback och förslag i eEkonomi.
Hör av dig vid fler funderingar!
/Ebba
Nu är jag ju en byrå, så jag loggar ju in och har därmed Pro när jag öppnar kunden, men kunden själv har ju Smart. Där av problemet, att det inte ser likadant ut, när jag försöker hjälpa på distans.
Det var ju inte bra att det inte fanns någon lösning för min kund att bokföra detta själv. Vill ju inte göra en manuell bokföring, utan ha det kopplat till fakturan, så man ser det om man söker på faktura.
Om man fick lite respons när man lägger förslag i Feedback, skulle det bli av lite oftare.. men tycker att det är ett svart hål man bara skriver i... tyvärr.
Tack för att du förklarade lite tydligare. Jag tänkte inte riktigt på att beskrivningen skulle ut mot kund utan att det var för dig. Jag tar med mig din feedback!
Jag är ledsen att upplevelsen är så vad det gäller att skicka in förslag. Jag vill bara att du ska veta att alla förslag vi får in utvärderas och övervägs. Desto fler förslag av samma sort desto större chans är det att vi genomför. Vi är enormt tacksamma för alla typer av förslag vi får in, för det betyder att vi i slutändan kan göra det bästa programmet för er. Vi önskar givetvis att vi hade möjlighet att återkoppla gällande allt men tyvärr funkar inte det som det ser ut idag.
/Ebba
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.