Som standard när man bokför en faktura som betald i Visma eEkonomi, antingen via Kassa och bankhändelser eller via reskontran under Försäljning respektive Inköp, så bokförs betalningen mot det företagskonto eller kassakonto som finns upplagt i programmet. Ett konto i 19xx-klassen.
Ibland vill man bokföra betalningen mot något annat bokföringskonto, det kan exempelvis handla om ett konto för egen insättning, om man betalt leverantörsfakturan med privata pengar eller något slags avräkningskonto.
Börja med att gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Bocka i Använd manuell betalning av fakturor och Spara. För att registrera en faktura som betald mot valfritt bokföringskonto går du sedan till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Fyll i datum samt beskrivning. Under Konto plockar du upp 1510 Kundfordringar eller 2440 Leverantörsskulder, beroende på vilken typ av faktura det gäller. När du gör detta kommer ytterligare en kolumn att dyka upp till höger som heter Faktura. I listan kan du välja vilken faktura du vill pricka av som betald. Du kan sedan boka det mot vilket konto du vill och fakturan registreras som betald!
Hej @Jennica Sjöberg
Om du skrivit in 1510 (kundfakturor) på kontoraden och har inaktiva poster så är det antalet på dina leverantörsfakturor som är obetalda som visas där. Likadant tvärt om, om du skriver in 2440 (leverantörsfakturor) på kontoraden och det visas ett antal inaktiva poster, då är det dina obetalda kundfakturor i antal som visas där.
Ha en fortsatt bra dag!
Hej.
Jag som bokför åt en förening där försäljning är momsfri (3054) hur kan jag göra för att lösa detta?
Jag vill inte att summan hamnar på 19xx utan på annat konto.
Hur ska jag göra då jag inte får upp faktura i verifikat när jag anger 3054.
Har inte arbetat med fakturering tidigare på detta sätt då vi ställt ut fakturorna vid sidan av.
Bocka i Använd manuell betalning av fakturor kan jag inte göra, hos mig heter det använd reskontrabokning av fakturor, är det samma?
//Mattias
Hej @Mattias M!
Jag tror att det är något som inte riktigt står rätt till i dina inställningar. Skulle rekommendera att du kontaktar någon av mina kollegor på supporten så kan ni tillsammans se över inställningarna och hur du ska göra framåt 🙂
Här hittar du uppgifter för att kontakta oss »
Mvh Marielle
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.