Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra konto på kundfaktura

Hej.
När jag ska bokföra mina kundfakturor och väljer Åtgärd/Registrera Inbetalning, så kan jag ju inte välja vilket konto fakturan ska bokas mot. Nu väljs 3054 automatiskt, oavsett, och jag vill ha 3901. Hur ändrar jag detta innan jag bokför?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

9 SVAR 9
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan Fredrik, 

Jag flyttade din tråd till ett eget inlägg då val utav konto görs redan vid faktureringen. Vilket konto som väljs på fakturan beror på vilken artikelkontering du valt på artikeln du valt. Under Inställningar - Artikelkonteringar kan du se vilka som finns upplagda som standard och du kan också lägga upp egna konteringar här om du inte har en färdig som passar dig. Gå sedan till Försäljning - Artiklar - Klicka på artikeln och välj den nya artikelkonteringen. I vår skrivna hjälp för Artikelkontering kan du läsa mer. 

Känns något oklart får du gärna återkomma. 🙂 
/My 

Kevin_4
UTFORSKARE

hej,

när jag skriver en faktura då bokför visma direkt på 3051 - Försäljning varor 25% sv. hur kan göra för att den bokför på 3041 - Försäljning tjänst 25% sv?

 

tack på förhand!

 

MVH

som My skriver ovan, på artikeln under artikelkontering ändrar du från vara till tjänst

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

 

Jag är nystartat och behöver lite hjälp. Jag säljer tjänster och fakturerar som vanligt. När betalningen kommer in trycker jag bara på knappen "bokför". Nu har jag upptäckt att det hamnar på konto 3051 försäljning varor istället för 3041 försäljning tjänst. Varför blir det så? Är det någon inställning när jag fakturerar som inte stämmer? Vad gör jag fel och behöver jag justera det nu när det hamnat på "fel" konto? Isf hur? Momsen med 25 % blev rätt iaf 🙂

 

//Romy

Det är på artikel du ställer in vilket konto som försäljningen skall bokföras på.

Försäljning - artikel - artikelkontering

Fd medlem
Inte tillämpbar

tack, då ska jag kika där....

Behöver jag justera det som redan är bokat eller får det bara ligga kvar där?

 

 

 

Hej Romy_ det kan ju vara kvar det är ju intäkter båda två (3xxx), du kommer dock att få dom på två olika försäljningskonton i bokslutet men du vet ju vad det kommer sig av.

Jeken85
MEDLEM

Jag bokför enligt riksidrottsförbundets-baskontoplan och behöver registrera fakturor på specifika konton. T.ex 3210-Sponsorintäkter. Men ser nu att det blir konto-3054 på de fakturor jag just registrerade.

Jag har sett att man kan ändra i artikelkontering och där välja ett konto. Kommer det då att bli kontot jag valt, redan på nästa inbetalning jag godkänner? Eller måste jag skapa en ny faktura och registrera på den nya? Annars lär jag sitta och göra manuella verifikationer...

Hej @Jeken85 

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Inbetalningen kommer inte påverka försäljningskontot utan fakturor som är skapade med 3054 i artikelkonteringen kommer att bokföras mot 3054. Vill du boka om så gör du det via manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer

 

Verifikationen kan du kontera enligt: 

3054 Debet (totalsumman)
3210 Kredit (Samma totalsumma)

 

Det är helt ok att göra en ombokning av allt som blev felaktigt bokfört på 3054 i en enda manuell verifikation och glöm inte att ändra artikelkonteringen till rätt bokföringskonto inför framtiden så du slipper extrapyssel. 

 

Ha en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna