Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra räkenskapsår - eEkonomi

Hej, har av misstag skrivit in fel räkenskapsår. Skulle vara t.o.m 31/12-2016 men blev 31/8-2016. Går detta att ändra? Tacksam för svar

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240219

4 SVAR 4
sivlai
MEDLEM

Jag tror att du kan fixa det under arkiv-bokföringsår- ändra årsuppgifter. Vet att jag själv gjorde samma sak en gång för länge sen och jag tror att det var så jag gjorde.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Vad jag kan ser har du eEkonomi. I det programmet kan du ändra startdatumet på det första upplagda räkenskapsåret i programmet samt slutdatumet på det senaste upplagda räkenskapsåret i programmet. Detta gör du under Inställningar - Räkenskapsår. Klicka på året och välj Redigera.

Har du lagt upp nästa år efter 20160831, alltså med startdatum 20160901 så kan du dessvärre inte ändra. För att få bukt på det i det läget måste du göra en omstart av programmet. Då raderas all information som finns upplagd. Du bör därför exportera bokföringsdata och register innan du gör detta, som du efter omstarten sedan läser in igen. Efter omstarten kan du då lägga upp korrekta år. 

Återkom du har fler funderingar. 

Ha det fint!

/Moa

Hej, har insett att jag haft räkenskapsår tom 191231 i visma när jag egentligen haft ett räkenskapsår tom 200131. Jag har startat ett nytt räkenskapsår from 200201, stämmer det att jag kommer att förlora all information bara för att jag ska förlänga räkenskapsåret i visma eller går det att lösa på något annat sätt?

Hej @martinhallberg
 

När du har skapat ett nytt räkenskapsår som löper fortsatt på felaktigt datum kan du längre inte ändra det gamla räkenskapsårets datum, du kan ändra slutdatum på det senast upplagda räkenskapsåret. 

Du kommer behöva göra en omstart men all information behöver inte gå förlorad om du exporterar bokföringsdata och register, då kan du importera dessa uppgifter på nytt i det omstartade företaget så alla befintliga verifikationer, kunder, artiklar och leverantörer hämtas in på nytt. Du kan också i efterhand gå in i det arkiverade företaget om du vill kolla upp något eller om du missat någon export. Du har då läsbehörighet i programmet så du kan inte utföra några nya ändringar men du kan exportera de befintliga uppgifter som finns. I vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag går vi igenom mer detaljerat vad som faktiskt sker vid en omstart, samt eventuella förberedelser du ska göra innan. 

Känns något oklart? Återkom gärna! 🙂 
/My