Nej, ok. Jag förstår det. Bara det att jag redan gjort det, och det blir inte korrekt i bokföringen.
Exempel:
Jag köper en vara för 30.000:- 1/1 och bokför genom att kreditera 1930 och debitera 1220. Saldot på 1220 är nu 30.000:-. Jag registrerar även den som inventarie med avskrivningstid på 5 år
Jag gör avskrivningar i två månader á 500:-. Det redovisade värdet på inventarien är då 29.000:-
I mars kompletterar jag inventarien med ytterligare 30.000:-, Jag bokför inköpet genom att kreditera 1930 och debitera 1220 med 30.000. Saldot på 1220 är nu 60.000:-jag går då in i funktionen "Ändra redovisat värde" på inventarien, och ändrar det från 29.000:- till 59.000:-.
Det som nu händer, per automatik när jag använder "Ändra redovisat värde", är att det skapas en transaktion där 7832 debiteras och 1229 debiteras, i detta fall med 30.000:-
Saldot på 1229 var ju före förändringen -1000:-, vilket ju var dom två avskrivningar som gjorts, men nu är det plötsligt +29.000:-.....
Detta medför att jag plötsligt har, enligt balansrapporten,anläggningstillgångar för 89.000:-!!! Detta är ju naturligtvis totalt fel, eftersom jag ju har ett saldo på 1220 på 60.000:-.
Eftersom det står i online-hjälpen för programmet så här:
"Funktionen Ändra redovisat värde används om inventarien har fått ett lägre eller högre redovisat värde. Efter ändringar tar programmet hänsyn till det nya angivna beloppet och justerar hur stora avskrivningarna kommer att bli.- Välj Bokföring - Inventarier.
- Välj den inventarie du vill ändra det redovisade värdet av i listan.
- Välj Åtgärder - Ändra redovisat värde.
- Ändra värdet för inventarien.
- Välj Bokför."
Så är det så jag gjort. Dels på en inventarie som kompletterats som beskrivs ovan, och dels på en byggnad som vi erhållit bidrag för i efterhand och därför har behövt justera redovisade värdet neråt.
Så nu sitter jag med en bpkföring som är helt uppåt väggarna och där tillgångar på balansen inte matchar dom bokförda inventarierna...... Hur fasen ska jag lösa detta? Funktionen i inventarier "Ändra redovisat värde" är ju fullständigt felaktig och livsfarlig, eller har jag fattat saker helt fel?