Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

petra_23
MEDLEM

Ångra en automatisk matchning

Hej, en leverantör betalade in fel belopp på en faktura, allt utom momsen. När han sedan betalade in det saknade beloppet så automatmatchade Visma Eekonomi det på hans nästa faktura, inte den som var förfallen och delbetald. Normalt kan man under kassa- och bankhändelser ångra en matchning men på denna verkar det inte gå. Har googlat och letat i forumet men kan inte hitta svaret på detta, är det någon som kan hjälpa mig hur jag reverserar detta? Tack på förhand 🙂

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

För att lösa detta på bästa sätt så behöver vi koppla upp och kika på hur det ser ut i ditt program. Gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället. 

 

God Jul och välkommen att höra av dig!

Tinna

Jag har ett liknande program - fick ett antal inbetalningar igår som systemet matchade till fel faktura. Jag kunde ångra matchningen och bokföra dem mot rätt fakturor utom för den första matchningen. När jag markerar transaktionen kommer det inte upp knappen "ångra matchning" som det brukar göra. Vad har hänt?

Ska vara "liknande problem" och inget annat ...

Hej Mats,

Det går inte att ångra matchning av en bankhändelse om den är matchad mot en transaktion som är bokförd i en låst månad. Det går inte heller att ångra matchning av en lönespecifikation eller av en verifikation som det skapats en korrigeringsverifikation för. Dessutom kan det även bero på om den har blivit bokförd via den automatiska bokföringen d v s att vi har matchat automatiskt och bokfört den direkt.

 

Om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du välkommen att höra av dig till supporten så kan vi hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.  

 

Ha en fortsatt fin dag!

Tinna