Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångra leverantörsfaktura som är obetald och ej skickad till banken.

Hej, 

Jag kör kontantmetoden i mitt bolag. Har bankkoppling till min bank för företagskontot. och det gäller e Ekonomi Smart.

Har en leverantörsfaktura som jag registrerade under  Inköp/Ny leverantörsfaktura. Jag gjorde så här:

Jag skapade ny leverantör men glömde kryssa i OCR-bocken.

Jag skapade fakturan men glömde lägga in OCR-nummer, eftersom det inte är obligatoriskt då OCR-bocken på leverantören inte är vald.

Jag har inte skickat denna faktura till banken än och har under företagsinställningar lagt in att man ska kunna göra ändringar i leverantörsfakturor, men det verkar bara röra betaldatum, moms och bokföringskonton.

 

Det jag vill göra är att Ångra fakturan eller kunna lägga till OCR-numret på fakturan, jag har uppdaterat leverantörsinformation om att det ska vara OCR.

Tacksam för svar

Jonas 

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-17

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Hejsan,

har du testat att Ångra fakturan och inte fått det att fungera? Annars tycker jag att du ska göra detta, det ska gå utmärkt och sen lägger du upp den igen. Den varning som kommer upp att fakturanumret redan finns registrerat kan du strunta i för du vet ju vad som hänt! 

Har du uppdaterat registret att leverantören kräver OCR-nummer ska det fältet finnas med när du reggar fakturan igen. 

Lycka till! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

tack för svar men valet Ångra faktura finns inte att välja under åtgärder för den aktuella fakturan. Ångra faktura saknas.Ångra faktura saknas.

 

vänligen

 

Jonas

Hej

då har jag två alternativa förslag: 

1) betala fakturan manuellt i din bank och lägg in OCR-numret rätt. När den är betald klickar du i Betala under Åtgärder och bokför betalningen. 

2) bokför en manuell kreditnota som vänder fakturan, "betala" dessa mot varandra så att de kvittas och lägg sedan in fakturan på nytt så att du får in OCR-numret. 

Lycka till! 

Hej, 

Alternativ 1 som @AnnicaL skrev ovan är det absolut lättaste skulle jag säga. Ville bara flika in och förtydliga att du i detta fallet inte ska bokföra betalningen via Åtgärder på fakturan utan via Kassa och Bankhändelser eftersom du har en aktiv bankkoppling. 🙂 


/My 

Jag har samma problem, det finns inget val som heter Ångra faktura i listan på Åtgärder trots att jag ställt in detta i Inställningar. Jag har även provat att stänga av och slå på denna inställning men det hjälpte inte. Kan ni kolla vad som kan vara fel? Vi behöver denna funktion eftersom det ofta är fel belopp och det är sjukt jobbigt att ändra manuellt. Tack!

Hej TGC,

 

Om du har en aktiv bankkoppling och fakturorna antingen skickas till banken automatiskt eller ingår i en betalningsfil, kommer det inte att gå att ångra fakturan om den redan har skickats eller ingår i en betalningsfil. Samma sak gäller om din leverantörsfaktura är betald eller delvis betald. 

 

Du kan läsa mer om detta i programhjälpen Ångra eller ändra en leverantörsfaktura

 

Annars rekommenderar jag att du följer det goda rådet från @AnnicaL tidigare i tråden. 

 

Ha en fin dag!

/Tinna

 

 

 

 

Hej Tinna,

 

Problemet är att Ångra faktura finns inte i listan trots att fakturan inte ännu har skickats till banken så något är fel och jag föreslår att ni tittar på detta snarast. Jag verkar nämligen inte vara den enda som har upptäckt felet. Tack!

Hej TGC___,

 

Gör så att du tar kontakt med supporten och hänvisa till tråden så får vi koppla upp och kolla hur det ser ut hos dig. 

 

/Tinna