Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica_T
UTFORSKARE

Artikelkonteringsfråga

Hej,
Jag har sedan årets början tagit över vårt bolags bokföringen, som vi tidigare tagit hjälp med, så håller på att lära mig 🙂

Önskar följa upp försäljning per tjänst, artikel i Visma. Som det är nu så har våra tre tjänsteområden samma vald "Artikelkontering".

Kan jag ändra artikelkontering för två av dessa tre så att alla tre blir unika, för att kunna följa upp försäljning per tjänst (artikel)?

Vad händer om jag gör detta nu ett par månader in i året? Påverkas tidigare försäljning av ändringen (vilket jag skulle önska) eller bara framtida? 

Tack på förhand
Monica 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Monica_T 

Tack för att du skriver till oss. 

Det går bra att lägga upp en ny artikelkontering, antingen under Inställningar - Artikelkontering eller direkt på artikeln genom att klicka upp listan på artikelkontering och välja Ny artikelkontering.
Glöm inte att välja upp artikelkonteringen på artikeln sedan och spara.

I hjälpavsnittet Lägg till ny artikelkontering beskriver vi mer detaljerat hur du gör. 

Ha en fin dag.

/Tinna

Hej Tinna!

Du skriver att jag kan välja Ny artikelkontering. Bör jag alltså inte ändra befintlig, vilket jag tänkte?

Och beroende på ditt svar, undrar jag fortfarande från min ursprungsfråga även "Vad händer om jag gör detta nu ett par månader in i året? Påverkas tidigare försäljning av ändringen (vilket jag skulle önska) eller bara framtida? "

Tack på förhand

Monica

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej igen @Monica_T 

Du skrev "Kan jag ändra artikelkontering för två av dessa tre så att alla tre blir unika, för att kunna följa upp försäljning per tjänst (artikel)?" och då tolkade jag dig som om du vill ha kvar en befintlig och skapa 2 nya.

Du kan göra ändringar i en artikelkontering som redan finns i Visma eEkonomi. För att göra detta bör du följa dessa steg:

1. Välj Inställningar för att öppna menyn.
2. Välj Artikelkontering.
3. Klicka på den artikelkontering du vill redigera.
4. Välj Redigera.

Ser att jag missade svara på frågan om tidigare försäljning - De påverkas inte av ändringen utan endast framtida försäljningar. 

Hoppas det blev tydligare nu och annars är du alltid välkommen att skriva till oss igen så hjälps vi åt.
Du kan även testa att skriva dina frågor till vår AI-assistent som du hittar till höger i menyraden enligt bild nedan*. 
aia.png 

/Tinna 

*bild och plats redigerad av moderator 240626