Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Återbetalning av leverantörsfaktura (kredit) hamnar på fel verifikationsserie

Hej!

 

Vi har på banken fått in en återbetalning av en leverantörsfaktura (kreditfaktura). Kreditfakturan är inlagd under verifikationsserie C = leverantörsfakturor. När jag matchar den blir det en B verifikation av den. Men verifikationsserie B avser kundfakturor. Programmet tror att det är en kundinbetalning. Det går inte att välja C när man ska matcha den.
Under inställningar har jag valt B på inbetalningar och det går inte att lägga till C och ha både B och C på inbetalningar. Hur gör jag får att få denna inbetalning som en C verifikation? Jag vill inte att leverantörens kreditfaktura ska sitta i pärmen för kundinbetalningar eller ligga under verifikationsserie B. 

 

Ps, vi har bankkoppling genom Handelsbanken

 

Mvh

Lena E

4 SVAR 4
Khedron Wilk
CHAMPION

Nyfiken-i-en-strut (och egentligen lite vid sidan av den egentliga frågan):

 

Vad har ni valt för beteckningar på olika verfikationsserier och varför har ni valt att avvika från standardinställningarna i Visma?

 

Bara nyfiken för att jag själv skall kunna lära mig göra min egen bokföring bättre. Och det kanske gör det lättare att svara på frågan.

 

Skärmavbild 2021-02-09 kl. 11.57.55.png

Visma eEkonomi Smart - Verfikationsserier (förvald standard?)

 

 

Hej. 

Vi har:

Kundfakturor = B

Inbetalningar = B

Leverantörsfakturor = C

Utbetalningar = C

Lön = D

och resten ligger på A

Vi har bankkoppling och så vill vi att allt vad som gäller kunder hamnar på B och allt som gäller leverantörer hamnar på C

 

Mvh Lena 

Men min sedvanliga reservation för att vara en glad amatör men min tolkning av inbetalningar är att det blir den verifikationsserie som alltid används för alla former av inbetalningar, oavsett vad det handlar om. Samma sak med utbetalningar: oavsett om det är betalning av en leverantörsfaktura eller lön.

 

I min amatörvärd:

En inbetalning är alltid en inkommande summan - oavsett vad den avser.

En utbetalning är alltid pengar ut - oavsett varför.

 

Därmed sagt: jag tror inte du kan göra det du vill, i alla fall inte på det sätt du vill.

 

Spontant kan jag inte riktigt skaka av mig känslan av att jag tror du/ni kommer få flera olika former av problem när ni inte använder olika verfikationsserier för de olika sidorna av reskontran.

 

Jag förstår hur ni tänker - samla allt som rör kunder i en hög och allt som rör levernatörer i en hög (pärm) utifrån verifikationsserie - men jag inget av de ekonomisystem jag personligen har jobbat med har varit tänkta att fungera på det sättet. Det kanske går men det är inte förstahands alternativet.

 

 

Jag blir dock gärna rättad i detta av de bokföringsproffs som finns här på forumet...

Hej på er! 

 

Det @Khedron Wilk skriver ovan stämmer helt och hållet på hur det är tänkt i programmet, tydligt och bra! 🙂 
Återbetalningen som du @Lena Ernstsson har fått är helt enkelt en inbetalning till ert företagskonto, därav bokförs det som en inbetalning i verifikationsserien ni har. 

/My