Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sveenne
MEDLEM

Automatisera bokföring av tjänstepension

Hej, 

 

Varje månad får jag en faktura för tjänstepension. Denna ska i sin tur bokföras med en särskild löneskatt på pensionskostnader. 

 

Som det är idag måste jag får jag fram kontoförslagen per automatik när jag klickar på "Bokför" för fakturan. Men enbart värdet på 2440 är förvalt. Resten måste jag manuellt "knacka" in värdena på för respektive konto.  

 

2440 K Leverantörsskulder

7412 D Premier för individuella pensionskostnader

2514 K Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader 

7533 D Särskild löneskatt för pensionskostnader

 

Till min fråga. Går det automatisera så att 7412, 2514 och 7533 fylls i per automatik? Skulle vara smidigt  med autopiloten här, framförallt för att slippa knacka men även för att få uppdaterad och korrekt skattesatsats varje år.

 

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Det finns ett färdigt bokföringsförslag för denna kontering av en leverantörsfaktura. Du kan koppla detta förslag direkt på leverantören så blir allt automatiskt! Däremot är det låst till 7410 för pensionskostnaden. Antingen låter du detta konto blir ditt nya för pensionspremier eller också kopierar du det standardbokföringsförslag som finns till ett eget med konto 7412. 

Sveenne
MEDLEM

Hej!

 

Nu har det trillat in en faktura som jag skulle testa på men det gick sådär och därav har jag några kompletterande frågor.

 

1. Hur/var kopplar jag bokföringsförslag till en leverantör?

2. Var hittar jag det färdiga bokföringsförslaget? Har sökt på "pension" m.m. utan att hitta något.

Hej @Sveenne !

 

Det @AnnicaL menar är att i Visma eEkonomi Pro kan du arbeta med bokföringsförslag på leverantörsfakturor. Då finns det ett färdigt bokföringsförslag som heter Pensionskostnader & särskild löneskatt som du kan plocka upp på leverantörsfakturor/koppla till leverantörer. Då räcker det med att du fyller i fakturadatum, lev.fakturanr och totalbelopp så konteras fakturan. På leverantörskortet kan du under Övriga uppgifter välja bokföringsförslaget så det kommer förhandsvalt när du skapar upp en ny faktura. 

 

Om du vill uppgradera till Visma eEkonomi Pro så kan du göra det ifrån Appar och tillval i listen till vänster, alternativt kontakta supporten/försäljning för att höra mer om skillnaderna i varianterna. 

 

Ha en fortsatt fin dag!

// Anton

Sveenne
MEDLEM

Ah, okej. Tack för era svar!