Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magiska Mira
UTFORSKARE

Automatisk betalning datum stämmer ej överens

Hej!

Den första automatiska betalningen jag gjorde med hjälp av Vismas integration med SEB har blivit konstig.  I Visma är fakturan bokförd 2019-12-12, medan hos SEB står det att den betalats 2020-01-02. Varför blev det så och hur ska jag rätta till detta? Jag pratade med SEB, de säger att betalningsuppdraget kom in 2019-12-30 och att jag ska höra med Visma.

 

Tack

8 SVAR 8
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

 

Vilket förfallodatum hade fakturan?

Om betalningsuppdraget kom in 191230 för att betalas dagen efter så gör jag ett antagande om att banken inte gör utbetalningen 191231 med anledning av att det är en röd dag. Den 1 januari är ju även den en röd dag och nästkommande vardag är då 2 januari. 

 

Den skulle ha betalats 2020-01-01. Mannen på banken hade en teori om att jag har påbörjat verkställandet av den automatiska betalningen 12/12 men missat att göra färdigt den förrän i slutet på året.

Jag gissar att du har kontantmetoden och undrar varför den blivit kostnadsförd på fakturadatum? Det är för att det är bokslut och då ska alla fordringar och skulder bokas upp. Så i ditt fall bokförs den som kostnad den 12 december och sen den 2 januari bokförs bara betalningen 2440/1930.

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Ja, jag använder kontantmetoden. Gäller detta även fast  fakturan gällde försäkring för 2020? Hur gör jag för att matcha bankhändelsen i januari? "Ingen överensstämmande bokföringshändelse."

Om du vill periodisera den så ska du göra det direkt i fakturan. Finns en knapp som heter Periodisera när du lägger in fakturan. Dock tror jag inte att du kan periodisera den i efterhand utan det får göras manuellt på 1790/6310 eller vad det nu är för kostnad.

 

För att bokföra den manuellt så bör du ta Matcha - Betalning av levfaktura - och sen letar du upp fakturan i listan.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Fakturan kommer inte upp i listan. På verifikationen 12/12 står det: debet 6300, kredit 1910 och att det är en utbetalning.

Om jag bokför den igen nu, blir det inte två likadana utbetalningar?

 

Tack

Ah, det står 1910! Jag skulle isf gå in på kassa- och bankhändelser och välja kassakonto och periodens händelser. Leta upp betalningen där som blivit felaktig. Ångra den! Och sen kryssar du bort raden eftersom den är felaktig.

 

Därefter går du tillbaka till bankkontot och väljer Matcha - betalning av levfaktura och så ska den finnas där.

 

Felet du gjort från början är att du på leverantörsfakturan valt Åtgärder - Betalning och därefter har du fått upp det enda alternativet kassakonto. Men! Alla transaktioner på bankkontot ska bokföras via kassa- och bankhändelser, ingen annans stans. Så många som gör detta fel så Visma borde ha mer varningar när man försöker boka betalningar mot kassa.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack så mycket, skönt att få detta löst till slut!