Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mtekkie
MEDLEM

Automatisk tolkning av bildunderlag som skickas in via epost.

Hejsan Forumet, 

 

Jag har en massa kvitton som kommer in från olika leverantörer. Vardera kvitto skickas som en pdf i ett epostmeddelande och pengarna dras från ett kreditkort. Leverantörerna kommer från molntjänster och olika verktyg som vi använder oss av.

 

Har märkt det att om jag går in på vardera mail, laddar ner PDF:en och skickar upp den på web-sidan så kommer den att automattolkas. Automattolkningen får rätt ca 70% av fallen, vilket är helt ok eftersom jag går igenom dom och verifierar allt.

 

Skulle helst vilja bli av med de timmars jobb för att öppna 20-30-tal mail som kommer varje månad och extrahera pdf:en för att ladda upp. Så jag genererade upp en e-postadress i scanner-appen (xxxxx@vismadoc.net) och började skicka dit underlagen. Jag skapade upp en ny e-postadress på företaget som skickade vidare all epost till vismadoc.net adressen.

 

Problemet jag har är att kvitton som skickas via epost inte automattolkas och dyker upp utan någon information. Någon som har hittat en lösning kring det? Finns det någon inställning som jag kan göra? Eller är jag ensam?

 

 

 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Mtekkie!

 

När man mailar till adressen som genererats i Visma Scanner-appen så sker det ingen automatisk tolkning.

Eftersom det gäller kvitton i ditt fall så rekommenderar vi i första hand att du antingen använder Visma Scanner-appen och fotar alla dina kvitton, alternativt att du drar och släpper pdf-filen direkt in till Visma eEkonomi, då tolkas dina underlag automatiskt.

 

Vi har olika tjänster för inläsning och scanning av leverantörsfakturor och kvitton som jag tror skulle kunna hjälpa dig i ditt arbete. Här kan du läsa om de olika alternativen och se om du hittar något som du tror skulle passa för dig.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med dina funderingar, återkom gärna om det dyker upp några andra frågor.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Tinne

Jag läste igenom länken som du svarade med och det finns ingen tolkning av epostkvitton. Det var en massa information om inscanning och tolkning av fakturor. Den delen avvänder jag och det fungerar toppen. 

 

"Kvitton" i detta fallet är inte sådana som man får utskrivna av leverantörerna och att scanna in dom med appen känns som overkill eftersom jag då måste skriva ut dom på papper, starta appen och sedan scanna in kvittot. 

 

Jag får nog dra in dom i webappen så som du nämner. 

 

Kom och tänka på att jag använder Vismas integration med Zapier, finns det några möjligheter där? Vet någon om det går att skicka in kvitton med Zapier och få dom automatiskt tolkade? 

 

Hälsnignar Robert. 

Hej Robert!

 

Tidigare i juni släppte vi en funktion för att mejla PDF direkt in i programmet, funktionen gäller främst för leverantörsfakturor men fungerar även för kvitton - det kanske kan vara något för dig? Här har vi skrivit ett foruminlägg om tjänsten.

 

Gällande Zapier så fungerar det som en plattform för att integrera Visma eEkonomi med andra appar. Det är alltså inte Zapier i sig som gör det möjligt med tolkning av kvitton, utan det möjliggör att du koppla på en applikation som ska samarbeta med Visma eEkonomi.
Här kan du läsa om de olika applikationer som du kan använda. Förslagsvis kanske du kan kontakta Zapier och höra om det finns någon applikation med funktionen du söker?

 

Om det finns någon annan användare här i forumet som har använt Zapier för tolkning av kvitton som vill dela med sig får ni gärna hoppa in i tråden!

 

/Tinne