Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Frank_3
MEDLEM

Avyttring av delvis avskriven inventarie med vinst (enligt kontantmetoden)?

Hej!

Behöver er hjälp igen. Har letat efter information i 2-3 timmar men inte riktigt hittat all info jag behöver. Jag har sålt ett av mina inventarier och undrar hur ja ska gå tillväga för att bokföra detta.

  • Inventariet köptes för 10.400 kr+moms och såldes två år senare för 12.000 kr+moms.
  • Inventariet har skrivits av 2 gånger om totalt 4.160 kr. Redovisat värde innan försäljning var sålunda 6.240 kr.


Hur ska jag bokföra detta? 

Det finns en funktion som heter "Sälj inventarie". Räcker det med att man gör denna? Eller måste man även sedan följa guiden jag klippt in nedan? Överlappar funktionen och guiden nedan varandra?

Jag bokför också enligt kontantmetoden. Guiden nedan verkar vara enligt faktureringsmetoden. Finns det några steg jag ska göra annorlunda än nedanstående rutiner?

Jag är jättetacksam för ett lättbegripligt och utförligt svar! Stort tack!









"Bokföra försäljning av inventarie

När du har sålt en inventarie måste du skapa en manuell verifikation för att din försäljning, momsredovisning och ditt resultat ska bli korrekt. Du måste också också skriva ett manuellt kvitto och ge till köparen av inventarien.

Läs mer om hur du gör för att registrera en inventarie som såld här: Åtgärder för inventarier.


Registrera försäljningen

  1. Välj Bokföring - Verifikationer.
  2. Välj Ny verifikation.
  3. Välj konto 1510 – Kundfordringar och bokför hela försäljningsbeloppet i debet.
  4. Välj konto 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige och bokför den utgående momsen i kredit.
  5. Välj konto, beroende på om du gjorde en vinst eller förlust vid försäljningen, och bokför vinsten/förlusten i kredit.

Välj konto 3970 Vinst vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en vinst vid försäljningen och konto 7970 Förlust vid avyttring av immateriella och materiella inventarierom du gjorde en förlust.

 

  1. Välj Bokför.



Korrigera momskoden på försäljningskontot

Nu ska du ändra till den rätta momskoden på försäljningskontot.

  1. Välj Bokföring - Verifikationer.
  2. Välj den verifikation du skapade ovan.
  3. Välj Åtgärder - Korrigera momskod.
  4. Byt momskod för kontot du valde för att bokföra vinsten eller förlusten på. För både konto 3970 och 7970 byter du till momskod 05 Momspliktig försäljning 25% som ej ingår i annan ruta.
  1. Välj Spara.



Registrera betalningen

När köparen av inventarien betalar till dig antingen via banken eller kontant, måste du matcha transaktionen under Kassa- och bankhändelser.

  1. Välj Kassa- och bankhändelser.
  2. Välj det konto du vill matcha händelser för.
  3. Fyll i datum, referens och belopp och valet Pengar in om du skapar en ny bankhändelse.
  4. Välj Matcha för den händelse du vill matcha.
  5. Matcha händelsen mot Övrig insättning och välj Egen kontering.
  6. Bokför det mottagna beloppet i debet. Välj konto beroende om du fick betalning via banken eller kontant 1930 Företagskonton/checkkonto/affärskonto eller 1910 Kassa.
  7. Välj konto för kundfordringar 1510 Kundfordringar som motkonto och bokför i kredit."

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-13

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

En förutsättning för att du ska kunna använda funktionen "Sälj inventarie" är att inventarien är registrerad i inventarieregistret och att de avskrivningar som gjorts finns med där också.

Om så kan du köra "Sälj inventarie" och använda guiden för att ta dig igenom de olika steg som behöver göras.

Utrangering/bokföring av inventarien sker då automatiskt och du kompletterar med försäljningspris med moms.

Om du daterar försäljning samma dag som du daterar matchning av betalning så blir det enligt kontantmetoden även om du använder konto 1510.

När du följer guiden för matchning av betalning kan du hoppa över punkt 6 Bokför det........ Val av konto görs redan i punkt 2. men det märker du när du väl matchar.

MVH
Rolf
Frank_3
MEDLEM

Hej och tusen tack!

Japp, inventariet var tillagt i inventarielistan. Så jag gjorde en "Sälj inventarie" och fick upp detta:



Sedan har jag förberett denna:



Har jag gjort rätt? 
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ja det ser rätt ut.

Glöm inte att korrigera momskoden på konto 3970 så att det blir rätt i kommande momsdeklaration.

MVH
Rolf
Frank_3
MEDLEM

Hej igen Rolf!

Jättetack, verkligen!

Jag bokförde och ändrade sedan momskoden enligt:



Och sedan registrerade jag betalningen:



Ser allt grönt ut?


Skulle du bara kunna förklara varför det ser ut så här på kontona 3970 och 3973? Varför är det -12.000 och 6.240 i dem respektive och kommer dessa konton att bokas mot varandra någon gång?Förstår inte riktigt vad som hänt här. :-S





Åter igen ett jättetack till dig, Rolf!
Roffakab
CHAMPION

Hej

Skälet är att du ska få en riktig momsredovisning.

Konto 3970 har kompletterats med momskod och kommer att redovisas som omsättning.

Konto 2411 har redan momskod och kommer att redovisas som Utgående moms.

Om 3970 och 3973 nettades skulle du få ett märkligt utseende i momsredovisning med 5 760 i omsättning och 3 000 i moms.

Så låt det vara som det är.

MVH
Rolf
Frank_3
MEDLEM

Kanon! Du är en klippa, tusen tack! 🙂