Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bankkoppling privat-konto hos handelsbanken

Hej

Jag har en enskild firma och ett affärskonto hos Handelsbanken, då jag loggar in är det som privatperson.

När man vill skapa en bankkoppling så kommer jag direkt till inloggning som företag vilket medför att jag ej kan logga in eller skapa en bankkoppling.

Är detta något som går att lösa eller behöver jag helt enkelt ha ett företagskonto för att kunna koppla?

Min följdfråga på det blir behöver jag bilda ett AB för att kunna öppna ett företagskonto i Handelsbanken?

 

/Alexander

 

8 SVAR 8
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Det stämmer att du behöver ha ett företagskonto för att koppla det till Visma eEkonomi. Detta eftersom en aktiv bankkoppling bland annat innebär att ditt kontoutdrag från banken importeras dagligen till programmet för att du ska kunna bokföra alla händelser enklare. Eftersom ditt privata konto även innehåller dina privata transaktioner som ej ska bokföras i ditt företag har vi begränsat kopplingen till företagskonton. 

Du bör kunna öppna ett företagskonto på banken även med företagsformen enskild firma, men närmare detaljer på vad det innebär vågar jag inte gå in på utan det kan Handelsbanken svara bättre på. 🙂 

Ha en fin fortsatt fredag! 
/My 
 

Det stämmer inte riktigt att det är ens privata konto.

 

Jag har enskild firma och har egna affärskonton till mitt företagskonto men dessa går heller inte att koppla vilket då stämmer dåligt med hur det skall gå att få en smidighet i funktionerna. Det har inget med att jag har privata transaktioner eftersom jag har ett affärskonto som är ett rent affärskonto där företagshändelser sker.

 

Tacksam för att detta kan lösas lite smidigare än inte alls.


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult

Hej CarinaW-J!
 

Som jag har förstått det så använder du din privata inloggning till Handelsbanken för att komma till ditt affärskonto, stämmer det? Det är den privata inloggningen som gör att du inte kan upprätta en bankkoppling, då det just nu krävs att man har en företagsinloggning. Jag föreslår att du pratar med Handelsbanken och hör med dem om de kan hjälpa dig att skaffa en företagsinloggning!

 

Undrar du över något mer är du varmt välkommen att återkomma här så hjälper vi dig!

/Tinne

 

Hej!

 

Jag har samma situation som föregående författare: enskild firma med ett affärskonto som jag når genom att logga in som privatperson på Handelsbanken. Med mina begränsade IT-kunskaper tycker jag att det inte borde vara omöjligt för Visma att utveckla sin produkt så att bankkoppling kan funka även för oss som når våra affärskonto via inloggning som privatperson; man borde helt enkelt kunna välja vilket bankkonto man vill använda för bankkoppling och kontoutdrag som importeras till Visma eEkonomi Smart. Lösningen borde därmed, anser jag, ligga på Vismas produktutvecklingsteam; inte något som Visma lägger över på banken. 

 

Visma påstår på sin hemsida att Visma eEkonomi är ”bokföringssystemet för dig” ”oavsett om du har aktiebolag, enskild firma eller bara en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu”. Smidigheten med bankkoppling var en av anledningarna till varför jag skaffade Visma, men nu visar det sig plötsligt att jag inte kan nyttja denna funktionalitet. Uppenbarligen är vi flera Visma-kunder i denna situation (enskild firma med affärskonto som man når via inloggning som privatperson) så jag undrar om Visma har några planer på att förändra sin produkt.

 

Hej @VaniaRB

Jag vill bara säga att vi har sett ditt inlägg och tagit det vidare internt. Vi uppdaterar dig så snart vi har mer information i ärendet. 

 

Vänligen Tinna

 

 

Stort tack!

Hej @VaniaRB ,

 

Den här begränsningen är något som ligger på bankens sida då det inte finns stöd för bank integration på den här typen av konto på Handelsbanken. Detta i sin tur gör att vi inte har möjlighet att utveckla en integration från vårt håll. Om detta blir möjligt framåt i tiden kan vi se över hanteringen och möjligheterna. 

 

Önskar dig en fin dag!

 

/ Hanna B

Tyvärr är det Handelsbanken som ställer till det och jag fick ordna ett annat större affärskonto för att kunna aktivera bankkopplingen.


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult