Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Betala in trängselskatt, preliminärskatt osv

När jag får en faktura så registreras den i Visma eEkonomi automatiskt då jag har en unik Vismamail som alla fakturor skickas till, jättesmidigt. Men när jag ska betala exemeplvis trängselskatt, preliminärskatt eller dylikt så får jag ju ingen faktura på det beloppet, mer ett inbetalningskort. Hur ska jag göra då?

 

Ska jag skapa och bokföra en faktura av beloppet i Visma eEkonomi och sedan skicka den fakturan till banken?

 

Eller ska jag bara logga in på min internetbank och göra betalningen direkt där, för att sedan göra en egen kontering i Visma eEkonomi när min bankkoppling signalerar att det har skett en transaktion från mitt företagskonto?

 

Vänligen

Daniel

 

6 SVAR 6
Dap123
MEDLEM

Jag fick hjälp av telefonsupporten med denna fråga.

Hej Daniel!

Härligt att höra att funktionen för att ta emot leverantörsfakturor i Visma eEkonomi fungerar bra för dig. 

När det handlar om att du får ett inbetalningskort eller ett kvitto så behöver du inte blanda in kontot för leverantörsskulder 2440 och därför ser hanteringen lite annorlunda ut. 


 

Precis som du skriver så loggar du in på din internetbank och gör betalningen. När transaktionen sedan kommit in i Visma eEkonomi matchar du och väljer egen kontering.  

Om du har en bild på inbetalningskortet som du vill koppla så kan du koppla bilden direkt i samband med att du matchar genom att välja "Koppla bild". 


 

Bra jobbat!

//Tinna


 

Tinna

Nu har betalningarna gällande trängselskatten kommit in i Visma som en bankhändelse, som du skriver ovan. Jag är med på att jag väljer egen kontering och hittar fram det som motsvarar trängselskatt. Men vad ska jag välja på: "Bokföringshändelse"? Blir det "inköp mot kvitto" eller "importerade verifikationer"? "Betalning av leverantörsfaktura" blir väl fel då jag inte fått en faktisk faktura?

Hej @Dap123

Om du får in händelsen som en importerad verifikation så kan du välja den men annars kan du välja Övrigt uttag.

 

Trevlig helg!

//Tinna

Jag tar en bild på inbetalningskortet och skickar den till Visma eEkonomi via Scanner-appen. Men då tror kanske Visma-programmet att det är en leverantörsfaktura? Klassas inbetalningskortet som en importerad verifikation när jag fotat det och skickat in det i Visma?

Hej @Dap123!

 

Du scannar endast in bilden under Bildunderlag, men du kopplar den inte där så programmet kommer inte att tro att det är en leverantörsfaktura. Bildunderlaget ska du koppla till din bankhändelse under Kassa- och bankhändelser. När du öppnar upp bankhändelsen under Kassa- och bankhändelser väljer du Matcha. Som bokföringshändelse väljer du Övrigt uttag och Egen kontering. Därefter kan du ute till höger koppla bilden som du har under Bildunderlag:

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering! Återkom gärna om du har några fler funderingar.

 

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne