Hej kan man matcha en betalning som en aktieägare har lånat till företag som finns i konto 2390 till en kundfaktura som är ej betald ?
Med vänliga hälsningar
Nellie
Du kan välja konto 2390 som "betalkonto" när du bokar av kundfakturan.
I e-Ekonomi smart går inte det. TYVÄRR. Kontot ligger förvalt till 1930 (eller till det du ställt in det till i intsällningarna).
Jag skulle också vilja lägga över- eller underbetalning direkt på skuld/fordan men det går inte heller.
Om du bokar betalningen direkt från fakturan kan du välja Annat konto och där ange vilket konto som helst i kontoplanen.
Hur ska man göra detta? Om jag öppnar aktuell kundfaktura. Väljer Åtgärder i rullgardinen, registrera inbetalning, så kan jag inte välja konto. Jo, jag kan välja kassa eller bank.
Sorry det är visst bara i Pro som det funkar så. Då får du boka av mot tex kassakontot och sedan via manuell verifikation föra om till det konto du önskar.
Tänkte väl det 🙂
Hej tack för svaren men kan man bokföringsmässigt boka en betalning via skuld kontot (2390) till en kundfodran ?
MVH
Nellie
Jo, eftersom skulder minskar i debet och fordringar i kredit så kan man boka dem mot varandra. För du menar att företaget är skyldig pengar och företaget harsen skickat en faktura till ägaren?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.