Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalat fel belopp på leverantörsfaktura, matchning - eEkonomi

Hej,

Jag använder eEkonomi och har råkat betala 50 kr för mycket på en leverantörsfaktura, vilket innebär att den inte går att matcha. Hur löser jag det?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Om du går in under Kassa- och bankhändelser och klickar på Matcha - Betalning av leverantörsfaktura - Leta fram din faktura som har ett mindre belopp och välj denna - Nu kommer det att ligga en summa kvar att matcha på 50 kr. Denna kan du bokföra genom att välja Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering

Ska du få tillbaka pengarna från din leverantör? I detta läge skulle du kunna använda ett konto så länge tills dess att pengarna kommer in igen. När själva inbetalningen väl kommer bokför du det som en Övrig insättning - Egen kontering - Använd samma bokföringskonto som vid bokföringen av uttaget. Exempel på konto skulle kunna vara 2999 - OBS-konto. 

Om du inte ska få tillbaka pengarna från leverantören kan du istället bokföra det som en leverantörsfaktura. Har du faktureringsmetoden väljer du alltså upp konto 2440 - Leverantörsskulder och möter mot ditt företagskonto. 

Hoppas detta besvarade din fråga!

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna

Jag har samma problem, men har redan fått tillbaka beloppet från leverantören. Men hur matchar jag den inbetalningen så att banktransaktionerna stämmer med leverantörsfakturan?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Mats,

Då går du in via Kassa- och bankhändelser och matchar - vid inkomsttyp väljer du "egen kontering" och sedan kan du kontera mot det kostnadskonto som överbetalningen konterades emot. 

 

Ha en fin eftermiddag! /Tinna