Hej!
En EU kund till mig vill betala via Paypal för att inte behöva betala för höga bankkostnader vid internationell transaktion. Är det någon som gjort liknande och hur löser man det i Visma?
Hejsan!
Jag förklarar gärna hur det kan funka i ditt eEkonomi. Exemplet nedan är om du får betalningen till ditt PayPal-konto.
I eEkonomi kan du gå via Inställningar - Kassa och bankkonton och skapa upp ett konto för PayPal.
Du går sedan till Kassa och Bankhändelser och väljer ditt PayPal-konto.
På ditt PayPal-konto registrerar du en ny bankhändelse enligt följande:
1. Välj Ny bankhändelse för att registrera transaktionen.
2. Ange datumet då betalningen mottogs och eventuell referens.
3. Markera rutan för Utlandsbetalning.
4. Fyll i beloppet som PayPal dragit av i SEK under Belopp.
5. Välj valuta under menyn Utländskt belopp och valuta och fyll sedan i det mottagna beloppet i den valutan.
6. Om det finns någon avgift som PayPal har tagit ut, lägg till denna under Varav bankavgift
Du matchar sedan denna händelse mot din faktura. Gör du en överföring mellan ditt PayPal-konto på banken till ditt företagskort så matchar du sedan den händelsen du får in via ditt kontoutdrag mot ditt PayPal-konto.
Det går även att göra manuella konteringar för att bokföra detta, men jag tror att detta skulle funka bra för er! 😀
Hör gärna av dig vid funderingar.
/Ebba
Hej,
Jag är lite förbryllad avseende inbetalning via Paypal när kund köpt via Visma Webshop. Vid försäljningstillfället görs följande redovisning:
Konto Debit Kredit
3051 Försäljning 1464
2611 Utg moms 366
1928 Kortbet. Paypal 1830
Relaterad verifikationer
A30 Kundfaktura 1830
När pengarna överförs från Paypal kontot till företagskontot syns beloppet 1764,53 som en händelse i Kassa o Bankhändelser (paypal avgiften tillkommer på 65,47.
Nu kommer mitt problem.... När jag försöker att matcha bankhändelsen mot fakturan finns inget att matcha mot.
hur gör jag nu.....
Hej @einstein_wl
Baserat på din beskrivning verkar det som att du har skapat en faktura och att konto 1928 finns med i verifikationen för fakturan. Det tyder på att fakturan redan är markerad som betald i systemet, vilket gör det svårt att matcha den som betald igen.
Om du har gjort en överföring mellan ditt PayPal-konto och ditt företagskonto, bör detta registreras som en överföring mellan egna bankkonton. Vanligtvis används inte konto 1928 som företagskonto. Om du ändå ser en bankhändelse på företagskontot, kan det vara nödvändigt att bokföra det som 1930/1928 för att få det på rätt konto.
Om det fortfarande är oklart eller om du behöver vidare hjälp rekommenderar vi att du ringer oss, så kan vi titta närmare på det tillsammans!
Välkommen att kontakta supporten så hjälps vi åt.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.