Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Blockera skapa nytt bokföringsår bakåt i tiden

Hej. 

Jag undrar om det går att låsa så att man inte kan skapa ett bokföringsår bakåt i tiden.... det har nämligen hänt när man felaktigt råkat skriva in en summa i rutan för fakturadatum när man ska lägga in en leverantörsfaktura och när man sedan trycker på enter har ett nytt år i stället skapats

tex. om man råkar skriva summan 1 839 kr i rutan för datum så skapar datorn ett nytt bokföringsår för år 2018

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Lena!

I Visma eEkonomi finns ingen inställning där du kan välja att låsa möjligheten att skapa ett bokföringsår bakåt i tiden. Däremot kommer det alltid upp en fråga "Det finns inget räkenskapsår som innehåller datumet xxxx-xx-xx. Vill du skapa ett nytt räkenskapsår nu?" och så får man klicka ja eller nej.

 

Sedan är det ju också så, i och med att du säkert följer Bokföringsnämndens riktlinjer rörande låsning av perioder och låser din bokföring, så går det inte att skapa bokföringsår bakåt i tiden. Då dyker detta  felmeddelande upp: "Det gick inte att skapa året eftersom bokföringsperioden är låst". Vill du läsa mer om hur du gör för att låsa bokföringsår så finns bra information i programhjälpens avsnitt När och varför ska jag låsa bokföringen

 

Önskar dig en solig och härlig vecka! /Tinna