Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktor
MEDLEM

Bokföra Shopify transaktionsavgifter

Hej,

 

Jag har en Shopify butik och jag har köpt till integrationen från Automatiseramera för att kunna få in ordrarna automatiskt till Visma eEkonomi.

 

När ordrarna synkroniseras från Shopify via Automatiseramera ser det ut så här när jag ska bokföra dem.

 

3051 - Försäljn varor 25% sv 956,00
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 239,00
1510 - Kundfordringar 1 195,00

 

Frågan jag har gäller den transaktionsavgift som Shopify Payments lägger på. För denna order är det 20,97 kr så hur ska jag bokföra den avgiften?

Ska jag lägga till en rad på varje order manuellt med konto 6570?

 

Jag tänker att detta borde bli rätt?


3051 - 956,00 (kredit)
2611 - 239,00 (kredit)
1930 - 1 195,00 (debet)

1930 - 20,97 (kredit)

6570 - 20,97 (debet)

 

Tacksam för svar! 🙂

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du får in bokföring som ser ut som ovan från Shopify i eEkonomi, dvs intäkten och momsen blir uppbokad samtidigt som en fordran så blir det fel att bokför upp försäljningen igen när du bokför inbetalningen. I sådana fall borde det istället bli följande vid inbetalningen:

 

1510 - 1 195,00 kredit

1930 -  1 195,00 debet

1930 - 20,90 kredit

6570- 20,90 debet 

 

Om det är så att det i första förslaget inte bokförs utan du enbart bokför när pengarna kommer in så stämmer ditt andra förslag utmärkt. 🙂

Ha det fint!

 

/ Josefine

Hej Josefine,

 

Tack för ditt svar 😊

 

Hur gör jag rent praktiskt i Visma eEkonomi för att lägga till en rad för transaktionsavgift på en kundfaktura när jag ska bokföra betalningen?

 

Av de ordrar som synkroniserats via Automatiseramera så hittar jag dem bland "Kundfakturor" och ca. 90% är registrerade som "Utkast" och ca. 10% ligger som "Obetalda kundfakturor". 

Alla dessa är utan transaktionsavgift eftersom Automatiseramera inte synkroniserar detta.

 

Ska jag registrera inbetalningen som vanligt? Alltså på detta sättet:

Kundfakturor > Åtgärder > Registrera inbetalning

Jag ser inte att jag kan lägga till transaktionsavgift i detta skede.

 

Jag kan heller inte redigera den inbetalningsverifikation som skapas och lägga till transaktionsavgiften.

 

-

 

I vilket skede kan jag lägga till transaktionsavgiften för kundfakturorna? 😊

 

Mvh

Viktor

 

 

Hej Viktor,

 

Vi rekommenderar att du alltid hanterar dina betalningar via Kassa- och Bankhändelser. Jag tolkar dig som om avgiften dras som en separat kostnad och inte är inkluderad i inbetalningen. Under Kassa- och Bankhändelser klickar du på Ny bankhändelse - Välj datum - skriv in beloppet - Pengar ut - Matcha mot ett övrigt uttag där du sedan kan välja Bankkostnader. Då kommer programmet att matcha mot bokföringskonto 6570. 

tinne.PNG

Har du några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig!

Tinna

Tack för hjälpen, då vet jag hur jag ska göra! 🙂