Jag gjorde ett jobb åt ett tyskt företag och när deras betalning landade på mitt bankkonto i SEB drogs en fånig avgift på 12 kronor. Hur ska jag hantera och bokföra den?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240213
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Jag har ett liknande problem, jag har sålt en tjänst till ett företag i Storbritannien och de betalade nyss fakturan (ca en månad för sent så kursen hann ändras något).
Jag har följt stegen ovan men det verkar inte som om bankkostnaden automatiskt bokförs på verifikationen (jag korrigerade för att klicka i 'utlandsbetalning'). Se screenshots nedan:
Vad gör jag för fel? Tack på förhand!
Hej hej hejhej 🙂
Av bilderna på konotutdraget att döma så tolkar jag det som att bankavgiften har dragits som en separat kostnad? Eller är den inkluderad i betalningen?
Om det är som så att bankavgiften har dragits som en separat kostnad så matcher du den händelsen och väljer att bokföra som bankavgift. Du behöver i det fallet inte justera bankhnädelsen i programmet och där fylla i bankavgiften.
Ja precis, det dök upp som en separat kostnad. Tusen tack för din hjälp!
Hej,
med "matcher den händelsen och väljer att bokföra som bankavgift" menar du då att jag ska göra en manuell verifikation på själva bankkostnaden, när den ligger som en separat kostnad på kontoutdraget?
//Christian
Hej Christian!
Om bankavgiften har dragits som en separat kostnad på kontoutdraget så matchar du den händelsen mot ett Övrigt uttag där du i rullisten kan välja Bankkostnader.
Har du några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig!
Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.