Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jakob1
MEDLEM

Bokföra efter budgetposter?

Hej!

kanske en mycket basal fråga.

Jag sitter i en ideell förening och är ny med visma. Nu är det så att jag för bok i excel sedan tidigare och har där olika poster i budgeten t.ex. en för fika och en för marknadsföring som jag för in utgifterna under.

Kan jag på liknande sätt göra detta i visma och hur gör jag då? Min förhoppning är att man då kan få samma sortering på utgifterna och någon sammanställning att visa styrelsen varje månad.. 🙂

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jakob1 

Välkommen som ny forummedlem 🙂

 

Om du väljer att skapa specifika bokföringskonton för de poster som du vill redovisa exempelvis fika och marknadsföring så kan du sedan skriva ut en resultatrapport som visar en sammanställning.  Tror du att detta skulle räcka för dig? 

 

Vill också slå ett slag för att vi i forumet har vi ett område som heter Bokföring och där kan du få hjälp med kontoval och hur du ska bokföra.

 

Har jag missförstått din fråga eller om du har några följdfrågor så är du alltid välkommen att höra av dig. 

 

Ha en fin dag! //Tinna 

 

 

Tack! 

Det tog mig lite tid att förstå men jag har nu förstått att jag kan lägga till bokföringskonton under "kontoplan". Alltså inte ett nytt bankkonto... Till en början lite förvirrande med namnet "konto" för flera olika saker.😅

 

Har lagt till nya bokföringskonton för mina budgetposter mellan siffrorna 1001-1009, men skulle egentligen velat fortsätta på 1010, 1011, 1012 osv. för att ha det i ordning. Där finns dock redan förinställda bokföringskonton på dessa siffror. Är det något jag kan ta bort/ändra?  

Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Jakob1!

 

Du kan byta namn på konton genom att gå in under Bokföring - Kontoplan sedan klicka på ett konto och välj Redigera. Du får dock inte lov att ändra benämningarna hur som helst för att de måste följa standarden som finns för kontoplan BAS 97 och frammåt när de gäller kontona. Dvs 1010 måste motsvara samma kontogrupp som det står i BAS kontoplanen. Om du behöver hjälp att skapa egna konton/hitta motsvarande konton för de du har använt så får du kolla på BAS kontoplanen och se vilka konton som motsvarar. Alternativt kan du kontakta en konsult som kan hjälpa dig med detta. 

 

Om du inte har någon redovisningskonsult kan du kika på vår hemsida Hitta en egen byrå. Länkar även med till kontoplan BAS 2022 som är den mest uppdaterade. 

 

Ha en fortsatt fin dag

// Anton