Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SBJ111
MEDLEM

Bokföra inköp som gjorts med kort (kontantmetoden)

Hej! 

Jag är helt ny på detta med bokföring och med visma och förstår inte riktigt vart jag ska bokföra ett vanligt inköp? Ska jag skapa en manuell verifikation eller räcker det att jag klicka på kassa och bankhändelser och klickar på matcha och skriver in rätt konton? eller måste det bokföras på ett annat ställe också?
Vad jag förstått det som måste man bokföra leverantörsfakturor både på leverantörsfakturor och matcha det med kassa/bank händelse? 

Tycker allt känns så krångligt, snälla hjälp mig.

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Om du fått en faktura är det bästa flödet att bokföra fakturan under inköp. När du har betalat fakturan matchar du bankhändelsen mot fakturan. Har du betalat med kort i stället så att du har ett kvitto matchar du uttaget mot kvittot,  som du skannat in. 

Okej tack så mycket. Hade även en fråga kring händelser som skett innan jag aktiverade bankkoppling. Tex ett inköp som gjorts. Ska jag då även boka upp en utgift från kassa bankhändelser och matcha de med kvittot på betalningen? 

AnnicaL
CHAMPION

Ja det är det bästa. Du kan registrera de händelserna manuellt under bankhändelser men jag har iofs hört att detta kan vara kinkigt när man ha bankkoppling aktiverad. Prova! Annars måste du bokföra de betalningarna som manuella verifikationer och hoppas på att det går att boka manuellt på bankkontot. 

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @SBJ111!

Jag kan verkligen relatera till din känsla när jag själv var ny i eEkonomi. Jag håller med Annica om att flödet hon beskriver är det bästa men jag hoppas  också kunna bidra med lite tips på vägen som jag tror kan hjälpa dig. 

Först och främst har vi en grym kom igång film på vår YouTube som jag verkligen rekommenderar om du inte redan kikat på den. 


När du hanterar fakturor oavsett om det är kund eller leverantörsfakturor rekommenderar vi att fakturan skapas via den programdelen i programmet. När den sen ska betalas hanteras betalningen via Kassa och bankhändelser. Eftersom du har aktiverat bankkoppling så läses ditt kontoutdrag automatiskt in via Kassa och bankhändelser och kopplas här samman med fakturorna. Programmet kan automatiskt koppla ihop fakturor med betalningar om OCR, datum och belopp stämmer till 100%. Om något avviker kan programmet ändå föreslå vilka belopp som tillhör vilken faktura. 

Vi har en kort film om hur du hanterar betalningar via Kassa och bankhändelser.

Gällande din fråga hur du ska hantera inköp som gjorts innan du aktiverade din bankkoppling så håller jag också med Annica. Det är viktigt att transaktionen du lägger in har ett datum före bankkopplingen blev aktiv, annars säger programmet ifrån att det inte går.

Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp! 

Annars önskar jag dig en fortsatt skön sommar! ☀️




CelineAB
NY MEDLEM

Bra svar, jag hade samma frågor! Jag undrar dock om man måste skapa faktura även om man bokför med kontantmetoden och gjort inköp med kort, innan bankkopplingen skapats? 

Hej

Kortköp behöver man inte skapa en faktura i eEkonomi för. Det är enbart fakturor du får me d förfallodag i framtiden som detta skall göras på.

/Joachim