Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RESTORED
MEDLEM

Bokföra leverantörsfaktura med kontantmetoden

Jag har ett aktiebolag och blir inte riktigt klok på eEkonomis hantering av leverantörsfakturor med kontantmetoden.

Vad jag har förstått ska jag med kontantmetoden hoppa över konto "2440 - Leverantörsskulder" när fakturan bokförs och enbart bokföra den mot kontot "1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto". 

Detta tillåter inte eEkonomi. Så fort jag ska bokföra en leverantörsfaktura som betald och anger att det är en leverantörsfaktura, lägger eEkonomi upp ett förvalt fält med "2440 - Leverantörsskulder", som är gråmarkerat och inte kan ändras. Det spelar ingen roll var jag initierar upplägg av fakturan. Så fort det är en leverantörsfaktura finns inget annat möjligt val än att gå via "2440 - Leverantörsskulder".

Vismas officiella instruktionsvideo "Kontantmetoden i Visma eEkonomi" visar enbart hantering av kundfakturor. 

Kan jag gå via "2440 - Leverantörsskulder" när jag använder kontantmetoden eller hur ska jag bokföra leverantörsfakturorna. Jag har verifierat att kontantmetoden är vald för bokföringen.  

 

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej 

 

Oavsett om du använder Fakturerings-metoden eller Kontant-metoden går registrering av Leverantörsfakturor via "2440 Leverantörsskulder". Vid Fakturerings-metoden bokförs fakturan direkt och får ett verifikations-nummer. Vid Kontant-metoden bokförs inte fakturan förrän den registreras som betald och då sätts ett verifikations-nummer.

 

Men vägen dit är den samma "2440 - Leverantörsskulder".

 

Vänliga hälsningar

RoffaK