Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Meglo_
UTFORSKARE

Bokföra skattekontot (avdragen skatt mån / arbetsgivaravgift mån)

Jag har börjat betala ut lön till mig själv (aktiebolag) och i och med det dök det upp nya rader på skattekontot. Jag är lite osäker på jag ska göra i Visma eEkonomi Pro för att bokföra/matcha detta.

 

Betalade i Oktober ut lön till mig själv, jag skapade ett lönebesked och en arbetsgivardeklaration jag rapporterat in via AGI. Jag är osäker på hur jag bokför detta, och om en matchning bokför det åt mig. Jag vet inte vad jag ska matcha det mot och hur jag säkerställer att det blir korrekt. 

 

Nu har jag importerat rader från skattekontot i form av en SKV-fil och ser nu två rader som skall "matchas". Så här ser det ut på skattekontot;

 

Arbetsgivaravgift okt, -15 710
Avdragen skatt okt, -28 655

 

-Under Lönebesked så hittar jag beloppet KREDIT -28 655 Konto 7210 Personalskatt

-Under Arbetsgivardeklaration så hittar jag beloppet DEBET -28 655 Konto 7210 Personalskatt

-Under Arbetsgivardeklaration så hittar jag beloppet DEBET -15 710 Konto 2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter

-Under Lönebesked så hittar jag beloppet DEBET -15 710 Konto 7510 Lagstadgade sociala avgifter

 

Nu vet jag inte om jag ska matcha bäge dessa rader mot samma bokföringsförslag, men bokföringsförslaget som dyker upp i listan över "bokföringsförslag" är "Arbetsgivaravgift månad år". Denna vill bokföra enligt;

 

"Avdragen skatt okt"

KREDIT 28 655 konto 1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)
DEBIT 28 655 konto 2940 - Upplupna lagstadgade sociala och andra avgifter

 

"Arbetsgivaravgift okt"

KREDIT 15 710 konto 1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)
DEBIT 15 710 konto 2940 - Upplupna lagstadgade sociala och andra avgifter

 

Räcker det? Blir det rätt då?

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 221207

2 SVAR 2

Jag brukar markera bägge raderna och matcha mot den första där det står arbetsgivardeklaration och sen väljer jag den deklaration det gäller. Då kommer det att stämma!

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack!

 

Hade inte lagt märke till att man kunde markera flera rader, snyggt!

 

Ja när jag matchar så står det;

 

Belopp kvar att stämma av: 0,00

Arbetsgivardeklaration

 

Så då verkar det väl ha blivit rätt då antar jag. Jag får tacka för hjälpen!