Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
UTFORSKARE

Bokföringsförslaget Återbetalning från SKV till skattekontot

Jag kanske överanalyserar, men formuleringen för bokföringsförslaget "Återbetalning från SKV till skattekontot" förvirrar mig... Återbetalningarna sker ju inte till skattekontot, utan till vårt bankkonto. Är det en slarvig formulering eller är det jag som tolkar/tänker fel?

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted

Re: Svar: Bokföringsförslaget Återbetalning från SKV till skattekontot

Hej @John_L!
Jag håller med dig om att Återbetalning från SKV till skattekontot är en lite svårtolkad titel på bokföringsförslaget. Vi får se över texten i programmet. En mer rättvisande titel på bokföringsförslaget vore nog: Utbetalning från skattekontot till företagskontot. Tycker du det blir tydligare?

Hursomhelst är det rätt bokföringsförslag att använda när du ska matcha en utbetalning som gjorts till ditt företagskonto från ditt skattekonto hos Skatteverket.

Hoppas svaret hjälper dig vidare, annars får du återkomma.

/Anna-Carin

Visa lösning i originalinlägg

4 SVAR 4
Highlighted
CHAMPION

Svar: Bokföringsförslaget Återbetalning från SKV till skattekontot

Återbetalningen görs till ditt skattekonto. Finns det inga tidigare skulder eller beslutade skatter som snart ska betalas sker en överföring av hela beloppet till ditt bankkonto. 

Highlighted
UTFORSKARE

Svar: Bokföringsförslaget Återbetalning från SKV till skattekontot

Tack Thomas, jag förstår processen, men vid vilken transaktion bör då bokföringsförslaget användas? Vid överföringen från skattekontot till bankkontot, antar jag? I så fall kvarstår min fråga... 🤔

Highlighted

Hej @John_L!
Jag håller med dig om att Återbetalning från SKV till skattekontot är en lite svårtolkad titel på bokföringsförslaget. Vi får se över texten i programmet. En mer rättvisande titel på bokföringsförslaget vore nog: Utbetalning från skattekontot till företagskontot. Tycker du det blir tydligare?

Hursomhelst är det rätt bokföringsförslag att använda när du ska matcha en utbetalning som gjorts till ditt företagskonto från ditt skattekonto hos Skatteverket.

Hoppas svaret hjälper dig vidare, annars får du återkomma.

/Anna-Carin

Visa lösning i originalinlägg

Highlighted
UTFORSKARE

Många tack Anna-Carin! Ja, ditt förslag låter kanon 👍🏽