Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Deklarera tjänstepension i AB

Hej, försöker få ordning i deklarationen för 2020, och är lite fundersam i alla uppgifter för tjänstepensionen. Jag betalar in 10000 i 11 månader till Avanza som tjänstepension (inte direktpension).

För varje faktura har jag bokfört det så här, dvs direkt på

2514 - Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader   2 426,00
7533 - Särskild löneskatt för pensionskostnader 2 426,00  

Bjornbergenheim_0-1609602660142.png

 

Nu när jag jag ska använda deklarationsmodulen, så stöter jag på ett par ställen där jag gissar att jag själv skal fylla i uppgifter om pensionen.

 

Först här, där jag alltså ska skriva in den pensionen jag betalat in till Avanza (11 månader a 10'). Denna uppgift finns med i Balansräkningen (7412) men fylls inte i automatiskt. Lite konstigt.Annotation 2021-01-02 165526.png

 

Sedan under Övriga Skatter, punkt 4.21. Här ska jag åter igen fylla i 11x10' =  110'. Eller?

Annotation 2021-01-02 165816.png

 

 
 

Har jag gjort rätt än så länge?

 

Det känns lite som den här extra bokföringen med 2514 och 7533 inte riktigt har gjort något varken till eller från. Eller har jag missat något här? (OK ser att 7533 är medräknad i 3.8). Men jag upplever fortfarande att det är lite kaka på kaka och lite dåligt förifyllt. Men det kanske bara det är så det ska vara.

/Mvh Björn

9 SVAR 9
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Det stämmer att programmet inte fyller i dessa övriga uppgifter och skatter automatiskt. 
 

Vi börjar med den första uppgiften under Skattemässiga justeringar - Övriga uppgifter så är anges de pensionskostnader som ingår i företagets personalkostnader i fältet 4.21 Pensionskostnader (som ingår i p. 3.8). Du kan se dessa kostnader under Bokföringsvärden - Resultaträkning, rubriken Personalkostnader.

 

Andra uppgiften under Övriga skatter i fältet Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader så redovisas den Särskilda löneskatten på pensionskostnader (SLP) som uppstått under räkenskapsåret. Det är premiebeloppet som ska anges i fältet.

Exempel på kostnader som du betalar SLP på är pensionsförmåner för anställd vid avsättning till pensionsstiftelser eller köp av pensionsförsäkringar. För att beräkna underlaget kan du läsa mer på Skatteverkets Skatteregler för aktie- och handelsbolag SKV 294.


Via de två första länkarna ovan så kommer du till våra skrivna hjälpavsnitt om deklarationen, i varje hjälpavsnitt finns fältförklaringar som förklara mer exakt vad som ska fyllas i varje fält. Eftersom inte alla uppgifter fylls i automatiskt så tänker jag att detta kan vara till hjälp för dig på vägen förhoppningsvis. 🙂 

Ha en fin kväll! 
/My 

Hej My, jag blir inte klokare på den beskrivning du klistrade in.

Finns det möjlighet att säga om jag gjort rätt eller inte? Är tex premiebeloppet samma som pensionskostnader (om man bara har tjänstepension)?

My Janhall
ANSTÄLLD

Ja det var ju inte meningen, visste inte om du hade sett hjälpavsnittet och tycker det är till mycket bra hjälp och förtydligar vad som ska göras.

 

När det gäller första uppgiften och fältet 4.21 Pensionskostnader (som ingår i p. 3.8)så återskapade jag det hos mig och då ska konto 7412 och konto 7533 ingå här. Kolla på värdet under Bokföringsvärden - Resultaträkning - Personalkostnader så får du också exakta siffror.

 

I fältet  är det den särskilda löneskatten som ska redovisas, alltså det du bokfört och räknat fram som särskild löneskatt på pensionskostnaden. I ditt fall har du bokfört 2426 i särskild löneskatt i 11 månader.

/My 
 

Jag har uppdaterat mitt tidiga svar, blev lite snorkigt, sorry för det.

 

Det jag blir lite förvirrad av här är nog formuleringen för Underlag för särskild löneskatt.

"Här redovisas den Särskilda löneskatten på pensionskostnader (SLP) som uppstått under räkenskapsåret. Det är premiebeloppet som ska anges i fältet. " Då tänker jag på pensionspremien jag betalat in, dvs 11x10'. Inte det som du säger det framräknade beloppet 11x10'x0.2426.

 

Men så ska det alltså stå i 4.21 (11x(10'+10'*0.2426))

och i "Underlagsfältet" stå (11x(10'*0.2426))

 

/Björn

Nu har jag läst på mer hos Skatteverket, och det här stycket tycker jag säga att det som hamnar i p1.4 i INKS2 (dvs Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader) ska vara 11x10'.

"Punkt 1.4 Uppgift om underlag för särskild löne-skatt på pensionskostnader lämnar du om företaget tryggat pension genom premie för tjänstepensions-försäkring, överföring till pensionsstiftelse eller avsättning enligt tryggandelagen. I underlaget för särskild löneskatt på pensionskostnader ingår också utbetalda pensioner som inte betalas ut enligt lag eller p.g.a. tjänstepensionsförsäkring, t.ex. direkt-pension. Skatt ska betalas med 24,26 % av det beskattningsunderlag som du fyller i vid punkt 1.4. Observera att det är underlaget, inte skatten, som ska redovisas."

 

Ang 4.21, så verkar det bara vara 11x10' här också.

"Punkt 4.21 Vid punkt 3.8 i resultaträkningen har företaget tagit upp sina personalkostnader. I den posten ska också ingå pensionskostnader om företaget har sådana. Vid punkt 4.21 ska du ange företagets samtliga pensionskostnader. Du ska dock inte ta med den särskilda löneskatten."

 

Citaten är saxade från skatteverket,

https://www.skatteverket.se/foretag/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/294.4.39f16f10...

 

Så nu är jag tillbaka och är konfunderad igen.

My Janhall
ANSTÄLLD

Du har helt rätt, jag ber om ursäkt. Jag ska ta med mig vårt skrivna hjälpavsnitt och se om detta går att förtydliga även där.

Jag har gått igenom detta en vända till och du ska göra precis så som skatteverket beskriver. I fält 4.21 Pensionskostnader är det företagets pensionskostnader utan den särskilda skatten, dvs saldot på konto 7412 i ditt fall. Om jag förstått dina siffror rätt är det belopp 110 000 som ska fyllas i. I fältet Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader är det samma belopp som fylls i, dvs underlaget som ligger till grund för den framräknade särskilda löneskatten. Fick även hjälp av Skatteverkets sida Vad ingår i underlaget för SLP?.

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Det vore bra att uppdatera hjälpen efter denna tråd. Försökte med hjälpen, men förstod efter eran diskussion. Samma belopp i bägge fälten från 7410 i mitt fall. Bara underlaget och inte 7553 beloppet.

Mvh Henrik

PrePuc
MEDLEM

Jag har under året betalat 15 000 i pensionspremier (tjänstepension). Det har bokförts på konto 7412.

 

När jag gör min deklaration med Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, så kommer det här inte med i deklarationen:

 

Deklaration.JPG

Jag trodde det skulle sköta sig självt, men det ser ut som jag behöver göra något moment till, eller?

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Henrik! 

Kanon att du hittade forumtråden så du kom vidare! 🙂 Jag har lyft de skrivna hjälpavsnitten  för detta, så vi ska se över informationen som går ut där. 

Ha en fin måndag! 
/My