Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jb98__
UTFORSKARE

Delbetald debetfaktura

Hej!

Har ett problem med en fullbetald debetfaktura. Skickade 2 fakturor ( 2000 kr + 2000 kr) till ett företag med ett antal delposter. De 2 fakturorna betalades som 1 inbetalning med en klumpsumma på 3250 kr. via BG. Matchade 3250 kr. med de båda fakturorna och fick då delvis gröna staplar i programmet. ( Visma smart)

 En post i fakturorna med beloppet 750 kr. betalades in och bokfördes via Bambora SEB. 

Nu kan jag inte matcha de 750 kr mot fakturan så att kund och leverantörsstaplarna blir gröna och fakturan registreras som betald.

Något tips om hur jag ska göra för att hela kundfakturan ska visas som betald???

 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Kan du inte ångra den första bokningen av 3250 så att båda fakturorna blir öppna igen och sen boka av rätt, dvs en helt betald och den andra delbetald? Därefter bokför du betalningen på 750 mot restbeloppet på den andra fakturan.

 

 

 

Hej AnnicaL

Tack för svaret. Men som glad amatör är jag fortfarande lite osäker på hur jag ska göra. 

Hade gjort som du beskriver men vet inte hur jag går vidare för att bokföra restbeloppet på 750 kr.

Tacksam för utförligt tips. 

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @jb98__ 

 

För att ångra den första bokningen och boka om så går du in under Kassa- och bankhändelser - välj det kontot där de 750 kr ligger matchade redan - klicka på bankhändelsen det avser - Ångra matchning. Då öppnas fakturan som du egentligen vill betala upp så att du kan matcha om fakturan mot rätt händelse. När det är gjort kommer programmet sedan bokföra händelsen automatiskt. 

 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Återkom om du har några fler frågor eller funderingar 🙂 

 

Önskar dig en fin dag.

 

/Agnes 

 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej Agnes

Tack för svaret.

Nu händer det saker. Jag gick in och ångrade en matchning från Bambora SEB i närheten av datumet från den första delbetalningen. Valde en klumpsumma som var högre än 750 kr och bröt ut 750 kr som jag sedan matchade mot fakturan. Resterande belopp från Bambora bokförde jag som vanligt. Alla staplar gröna och fakturan registrerad som fullbetald. 😊

Dagen är räddad och solen börjar lysa utanför fönstret.

Ha en bra dag.

JB

Hej JB!

 

Fantastiskt att höra att det löste sig för dig och att allt blev rätt. Härligt!

 

Önskar dig en fin dag i solen.

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂