Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JL____
MEDLEM

Dra av kreditfaktura på ny kundfaktura

Hej!

 

Skulle behöva hjälp med hur jag går tillväga när en kund betalat en faktura som är krediterad, och sedan har dragit av detta belopp på en annan faktura.

 

Så här.

Råkade fakturera en tjänst dubbelt, först på en faktura, och sedan på en faktura där det var andra tjänster med.

Kunden har nu dragit av den summan på den större fakturan, och sedan betalt fakturan som var krediterad.

Blir helt snurrig över hur ska jag matcha dessa bankinsättning? 😕

Tacksam för hjälp.

6 SVAR 6
Pacsac
CHAMPION

Har du en faktura och en kreditfaktura på det som "var för mycket" då registrerar du inbetalning på den ursprungliga faktura till full belopp, inte det som betalats. Då blir det kvar ett belopp som du då stämmer av med 'ny bokföringshändelse' och plockar då upp 'krediterad kundfaktura' letar upp krediten och stämmer av mot den.

 

Hej!

 

Det är så jag försökt att göra, men valet "krediterad kundfaktura kommer inte upp i rullisten.

 

Kan det bero på att jag krediterade och sedan kvittade? 🤔

Då skall det finnas en delbetalning på ursprungsfakturan som borde passa på inbetalningen som du matchar mot den kontohändelsen (?)

Ursprungsfakturan var den jag skickade en kreditfaktura på, och sedan kvittade. Nästa faktura var på ett belopp, där valde kunden att dra av beloppet från faktura ett som jag krediterat. För att sedan betal den krediterade fakturan. Antar att den inte kommer upp som val pga av att jag kvittade kreditfakturan mot ursprungsfakturan..eller?

 

Andra ideer hur det går att lösa?

Tack för svaren! 🙂

 

Hej JL__!

 

Om vi har uppfattat situationen rätt så har fakturan av misstag fakturerats två gånger och du har då krediterat fakturan med minst belopp. Kunden har sedan råkat betala fakturan som är krediterad istället för att betala på den 'stora' fakturan. Stämmer det? 🙂 

 

Om så är fallet, skulle vi rekommendera följande steg i programmet: 

 

1. Ångra kvittningen av den lilla fakturan så vi har två debet fakturor och en kreditfaktura.

 

2. Kvitta kreditfakturan mot den stora fakturan.

 

3. Matcha en bankhändelse mot den lilla fakturan.

 

4. Matcha en händelse mot den delkrediterade stora fakturan.

 

Hoppas det här hjälper dig i din fråga. Om du känner dig osäker på stegen ovan, eller om vi har missuppfattat situationen på något sätt är du varmt välkommen att kontakta våra härliga kollegor på supporten för fortsatt felsökning.

 

Önskar dig en fin midsommarhelg!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej!

 

Jaa, nu fick jag till det! 😊

Det var kvittningen som körde till det för mig.

 

Tusen tack för bra guidning!!

 

Mvh,

JL