Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nyfiken AB
MEDLEM

FEL i SRU-FIL & ÅRSREDOVISNING

Har skapat SRU-fil genom tilläggstjänsten årsredovisning/skatt (har haft denna tjänst i många år). Allt är rätt i bokslut och årsredovisning, men av någon oförklarlig anledning så har INKR2 fått en diff på 1 kr mellan tillgångar och eget kapital. Ser detta fel i pdf-filen och tar för givet att samma fel ligger med i SRU-filen. Någon som vet om man kan rätta till manuellt i SRU-filen?

 

 

Programmet gjorde också fel i årsredovisningen under förändring av kapital, - gjorde en stor röra. Hade dock ingen problem att rätta till manuellt. Kom också upp något felmeddelande när årsredovisningen skulle skapas, men försvann när jag tyckte vidare för att rätta felet, och filerna var skapade ändå. Antar att programmet kände av att det skapade något fel, - troligen just förändring av kapital.

 

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag vill se till att jag förstått det hela rätt. 🙂 

Vi har en tråd som påminner lite om det du är med som heter Balansräkningens tillgångs- och skuldsida stämmer inte för fg år. Där är det en differens på en krona mellan balansräkningens tillgångs och skuldsida i årsredovisningen. Men om jag förstår det rätt så använder du deklaration/årsredovisningsmodulen till eEkonomi och din differens uppstår i deklarationen och SRU-filen? Jag tolkar det också som att beloppen skiljer sig från årsredovisningen och deklarationen och att denna differens inte uppstår när du gör bokslutet/årsredovisningen? 

Återkom gärna så kikar vi närmre på det! 
/My 

Det är något fel i deklarationen, då allt stämmer både i bokföring och årsredovisningen. Det konstiga är att det är INK2R som är själva balansräkningen i deklarationen. Det stämmer på tillgångssidan men inte eget kapital/fritt kapital. För att vara exakt så har programmet lagt till 1kr till fritt eget kapital. Det kan ju inte vara avrundning uppåt då det exakta beloppet är på .13 öre - Dessutom så skulle det då avrundat uppåt på tillgångssidan också.. Det ska vara omöjligt att ha en diff i en balansräkning, men tjänsten lyckades ändå. Efter att ha råkat ut för fel i tjänsten återkommande, så har jag nu valt att avsluta tjänsten och kör nu manuellt. Det var meningen att göra mitt liv enklare, men fick motsatt effekt :). Har suttit i timmar och försökt felsöka utan betalt :). Har fått tips från supporten att ändra i årsredovisningen, som ligger efter deklarationen som också måste låsas innan åtkomst att ändra i årsredovisningen... jissess det går ju inte ihop:). dessutom ändra vad? allt stämmer ju i årsredovisningen.... nehepp... det är buggit värre och det dyker upp olika saker också, men detta var riktigt irriterande med tanke på 1KR! om jag lämnat in SRU-filen så hade skattverkets system garanterat blivit triggat för manuell kontroll då en balans alltid ska vara exakt på kronan annars är något fel.