Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Få faktura slutbetald efter kvittning av ROT från Skatteverket

Skatteverket har kvittat ROT mot en skatteskuld och följande manuella verifikation gjordes:

1930 D - 2375
1510 K - 3405
1630 D - 1030

Försöker jag välja fakturan i verifikatet får jag följande felmeddelande: "En faktura kan bara bokföras som betald mot ett kassa- eller bankkonto. "

Så hur gör jag för att få fakturan slutbetald? 

12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om inget annat fungerar får du låta programmet registrera som det anger och därefter manuellt bokföra 
Kredit 1930 1030
Debet 1630  1030

då blir slutresultatet av transaktionerna detsamma

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

För att förtydliga, verifikatet ovan har redan bokförts.

Men då fakturan fortfarande stod som obetald (3405 kr) så försökte jag korrigera verifikatet genom att försöka välja fakturan i rullgardinsmenyn som kommer upp när man väljer konto 1510. Detta gick dock inte.

Så om jag går in bland kundfakturorna så står denna fakturan som obetald fortfarande. 

Något förslag på hur man kan fixa det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marcus!
Jag tycker att du borde ha fått upp fakturan på en manuell verifikation. Vågar inte svara på rak arm varför den inte dyker upp. 

Det går bra att göra som Mikael har beskrivit, det blir rätt i slutändan, precis som han skriver.
Men ett litet tillägg, du måste göra en betalning på fakturan för att den ska försvinna ur listan. Klicka på åtgärder direkt på fakturan eller matcha den under kassa- och bankhändelser. Verifikationen som skapas får du sedan korrigera (eftersom du redan har bokfört den som betald manuellt). Vänd hela den verifikation, dvs. skapa en manuell verifikation med samma konton men i omvända tecken. 

Alternativ nummer 2 ser ut såhär:
Vänd den manuella verifikation du har gjort. 
Gör en delbetalning på kundfakturan med 2375kr. Då ska du ha 1030kr kvar på  fakturan.
Skapa sedan en manuell verifikation och lägg till 1510. Kontrollera nu om du kan plocka upp kundfaktura som har ett restbelopp på 1030kr. Bokför mot 1630. 

Hoppas detta hjälper dig att få ordning på det! 
/Sanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det funkade bra, tack så mycket!

/Marcus

Jag har liknande problem, har dock inte bokfört detta något. Så jag undrar hur jag ska göra 🙂 
Fakturan är delbetalad och sedan har SKV kvittat resten.. 

 

Hur gör jag för att bokföra den delen? 🙂 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Lugnets Allfix ! 

 

Du bokför det via din händelse under Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi. Gå via Åtgärder - Matcha - välj Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket - sedan Välj kundfaktura - och till sist - Bokför. 

 

Du kan se hur du gör detta i filmen Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi.

 

Hoppas detta ska hjälpa dig! 🙂

 

Mvh, Amanda 

Tack @Fd medlem. Problemet jag har är när skatteverket inte betalar ut till kontot utan gör en kvittning. Med andra ord finns det inget på Kassa- och bankhändelser, och inget att koppla till fakturan.. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Lugnets Allfix , 

 

Okej, om jag tolkar dig rätt, så är det du kan göra är att gå in på fakturan, välj Åtgärd - Registrera betalning. Välj sedan antingen Företagskonto eller Kassakonto. Välj Bokför

Gå sedan in på verifikationen avseende betalningen och välj Redigera - Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Stryk den rad som du valde att bokföra mot (Företagskontot eller Kassakontot) och välj istället att belasta kontot där skatteskulden finns.

 

Mvh Amanda 🙂

När jag har registrerat inbetalningen och går in på verifikationer och väljer den som är aktuell och går in på redigera kan jag bara klicka på "Skapa pdf", "spara" och "avbryt"...

 

Ska jag skapa en helt ny verifikation?Verifikation.jpg

Hejsan! 
 

Ja det stämmer, du får istället skapa en ny verifikation som krediterar konto 1930 och debiterar ditt Skattekonto. I beskrivningen kan du lägga till information om att det är en korrigering av den ordinarie verifikation du skapat, om du skulle behöva gå bakåt och kika kan det vara skönt att ha. Tänk på att datumet ska vara samma som ordinarie verifikation som skapats via Kassa och bankhändelser.

Ha en fin dag! 
/My 

Tack My för svaret! 

Hur gör jag när jag ska bokföra skattekontot? Med dom posterna som är kvittningen.

Hej igen! 

Du skulle kunna gå via Kassa och bankhändelser här. Välj Skattekontot under Konto - Ny skattehändelse - fyll i datum (samma datum som fakturan registrerades som betad), lägg in beloppet med Pengar in - Lägg till. Byt sedan till Företagskontot vid Konto - Ny bankhändelse - skapa en exakt likadan händelse som du precis gjort på skattekontot men välj Pengar ut. Denna händelse kan du sedan Matcha - välj bokföringshändelsen Överföring mellan egna bankkonton - välj Skattekontot som konto - lägg en passande beskrivning och välj skattehändelsen du precis skapat som bankhändelse - Bokför. Då skapas en verifikation som krediterar konto 1930 och debiterar konto 1630. 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My