Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Få faktura slutbetald efter kvittning av ROT från Skatteverket

Skatteverket har kvittat ROT mot en skatteskuld och följande manuella verifikation gjordes:

1930 D - 2375
1510 K - 3405
1630 D - 1030

Försöker jag välja fakturan i verifikatet får jag följande felmeddelande: "En faktura kan bara bokföras som betald mot ett kassa- eller bankkonto. "

Så hur gör jag för att få fakturan slutbetald? 

4 SVAR 4
Highlighted

Re: Få faktura slutbetald efter kvittning av ROT från Skatteverket

Om inget annat fungerar får du låta programmet registrera som det anger och därefter manuellt bokföra 
Kredit 1930 1030
Debet 1630  1030

då blir slutresultatet av transaktionerna detsamma

Mikael
NY MEDLEM

För att förtydliga, verifikatet ovan har redan bokförts.

Men då fakturan fortfarande stod som obetald (3405 kr) så försökte jag korrigera verifikatet genom att försöka välja fakturan i rullgardinsmenyn som kommer upp när man väljer konto 1510. Detta gick dock inte.

Så om jag går in bland kundfakturorna så står denna fakturan som obetald fortfarande. 

Något förslag på hur man kan fixa det?

Hej Marcus!
Jag tycker att du borde ha fått upp fakturan på en manuell verifikation. Vågar inte svara på rak arm varför den inte dyker upp. 

Det går bra att göra som Mikael har beskrivit, det blir rätt i slutändan, precis som han skriver.
Men ett litet tillägg, du måste göra en betalning på fakturan för att den ska försvinna ur listan. Klicka på åtgärder direkt på fakturan eller matcha den under kassa- och bankhändelser. Verifikationen som skapas får du sedan korrigera (eftersom du redan har bokfört den som betald manuellt). Vänd hela den verifikation, dvs. skapa en manuell verifikation med samma konton men i omvända tecken. 

Alternativ nummer 2 ser ut såhär:
Vänd den manuella verifikation du har gjort. 
Gör en delbetalning på kundfakturan med 2375kr. Då ska du ha 1030kr kvar på  fakturan.
Skapa sedan en manuell verifikation och lägg till 1510. Kontrollera nu om du kan plocka upp kundfaktura som har ett restbelopp på 1030kr. Bokför mot 1630. 

Hoppas detta hjälper dig att få ordning på det! 
/Sanna
NY MEDLEM

Det funkade bra, tack så mycket!

/Marcus