Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ollenillson
UTFORSKARE

Fel datum Räkneskapsår

Hej,

Jag använder Visma eEkonomi och har registrerat räkneskapsår 20190312-20200731. Efter inlämnad årsredovisning fick jag ett föreläggande från Bolagsverket att räkneskapsåret är 20190319-20200731 dvs 7 dagars differens. 
Jag har följande verifikation som sedan har korrigerats. Jag kan inte ändra datumet under "Räkneskapsår och IB" med anledning av att det finns verifikationer (se bilderna). Men dessa verifikationer är inte bokföringsmässigt relevanta (se bilderna) och har korrigerats. Jag kan fortfarande inte ändra Räkneskapsåret. 

Skärmklipp.JPGSkärmklipp1.JPGSkärmklipp2.JPGSkärmklipp3.JPG

Hur går jag tillväga för att ändra detta? Tacksam för vägledning. 

 

Vänligen 

Olle

9 SVAR 9

Hej!

 

Finns nog inget bättre alternativ än att skriva ut årsredovisningen till word och ändra datumen manuellt. Skicka in årsredovisningen per post. Det är bara detta år som detta är ett problem, nästa år skickar du in digitalt.

 

Det står tydligt när man lägger upp ett nytt bolag att om det är första året så ska man kolla datumet för räkenskapsåret mot registreringsbeviset. Jag har skrivit till Visma i forumet tidigare att tydligen räcker inte denna information utan man bör lägga till ett blinkande sken och kanske en siren som varning 😉

 

Mvh

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej,

 

Tack för din respons Lovisa!

Då är det egentligen att ändra datumet för räkneskapsåret från 20190312 till 20190319 manuellt och skicka in deklarationen med snigelpost.

 

Deklarationen är redan inlämnad till Skatteverket elektroniskt där datumet är fr. o. m. 20190312.

 

Vänligen

Olle

Du menar att du skickar in årsredovisningen med snigelpost och deklarationen per fil och signering av förstasidan på skatteverket? Det är rätt uppfattat isf 🙂 

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
ollenillson
UTFORSKARE

Hej,

 

Jag anser att man borde ges möjlighet att tekniskt sätt ändra detta i Visma eEkonomi. 

 

Hur blir det med deklarationen till skatteverket? kommer de också anmärka om vi lämnar in deklarationen elektroniskt?

 

Vänligen

Olle 

Man kan ändra i eEkonomi så länge man inte gjort några transaktioner innan startdatum men aktiekapitalet sätts in innan bolaget startar så därför görs ofta detta felet. Sen kan man fundera på om funktionen att ändra datum skulle finnas i bokslutsdelen också. Det hade kanske varit enklare att ändra där men å andra sidan när företagare gör sina egna bokslut och årsredovisningar så måste man tyvärr ha ett relativt låst program för annars finns risken att man dribblar bort sig helt i egna justeringar.

 

Skatteverket bryr sig inte om datumen så deklarationen kommer att går att skicka in 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Även jag åkte dit på detta, precis samma sak som ni beskriver!

I mitt fall har Visma rekommenderat att jag exporterar alla data och redigerar verifikationen för aktiekapitalet så att datumet är först då bolaget har registrerats, och sen startar om bolaget och importerar den redigerade filen.
Detta lär vara det enda sättet att lösa problemet digitalt, men det verkar ju gå lika bra att bara posta in en fysisk kopia där man ändrat datumet i efterhand.


Jag undrar hur en erfaren redovisningskonsult hade valt att bokföra insättning av aktiekapital som ju kommer in på bankkontot innan början av räkenskapsåret?

Och Visma borde verkligen hantera detta bättre med tanke på hur ofta det verkar hända och hur mycket tid och pengar det kostar att förstå och lösa. Det hjälper inte att be nybörjare att "dubbelkolla" startdatumet när det står 4 olika datum i registreringsbeviset, bl.a. raden "Räkenskapsår: <fullständigt räkenskapsår>" som man alltså inte ska använda.

Det är självklart när man har gjort misstaget en gång men en lite onödig fälla tycker jag. 🙂

Hej!

 

Jag hade valt att skicka in årsredovisningen på papper detta år och bara ändrat datumen. Du tappar alla reskontror och sånt när du startar om bolaget och de kommer inte med i en vanligt siefil.

 

Aktiekapitalet bokförs som insättning första dagen på räkenskapsåret.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
MaudKa
UTFORSKARE

Hej!

Tack för tråden! Jag har också gjort samma misstag dvs skickat in ÅR från 1/1 och inte från 27/1. Tyvärr är två transaktioner gjorda före 27/1 dvs utanför bolagsåret. När jag pratade med bolagsverket sa de just denna lösning. Min fråga är dock om man behöver kommentera i ÅR att datumen skiljer sig? I stämmoprotokoll eller liknande? Så det blir rätt även redovisningsmässigt. Mvh maud 

 

Hej MaudKa!
Vi har bollat din fråga fram och tillbaka i teamet och kommit fram till följande: 

Ska man hårddra det hela så är en omstart det mest korrekta att göra på grund av allt ska vara rätt i ditt program. Men det är ju en hel del arbete med att göra detta så vi har kommit fram till att Lovisas svar i tråden fungerar fint.

 

Om frågan med att kommentera att åren skiljer sig vågar jag inte riktigt svara på. Kanske ha du @Lovisa Ljungvall - Revidera mer information även om detta? Annars rekommenderar jag att du @MaudKa hör med din redovisningskonsult som säkert kan hjälpa dig. 

 

Ha en fin midsommar och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna