Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Yoonanoona
MEDLEM

Fel i momsredovisning/dubbelbokföring

Hej, en kund råkade betala en faktura med fel fakturanr programmet kunde därför inte stämma av betalningen automatisk utan jag var tvungen av göra det manuellt som "övrig insättning". Jag gjorde också felet av att markera fakturorna som betald så det blev en dubbelbokföring. Nu när jag ska skapa månadens momsredovisning så står det fel i momsrapporten pga avvikande belopp. Vad kan jag göra?

15 SVAR 15
AnnicaL
CHAMPION

Om du kan ångra inbetalningen du bokförde som övrig insättning föreslår jag att du gör det, och sen tar bort den bankhändelsen. Det borde iofs inte blir avvikelse i momsdeklarationen pga denna dubbelbokning - har du bokslutsmetoden och bokförde den ena betalningen som intäkt utan moms? 

Även om en kund har skrivit fel fakturanummer ska du kunna välja vilken faktura du ska matcha inbetalningen mot. I rutan för fakturanummer kan du då klicka på ikonen längst till höger och få upp en lista på alla obetalda fakturor. 

Det går varken att ångra eller ta bort bankhändelse bara skapa en korrigeringsversion. Jag använder bokslutmetoden och betalning registrerade jag som vanlig. Jag hade bara en kundfaktura och momsen var 450kr men blir 900kr i rutan 10 när jag ska göra momsredovn vilket är fel.

Nu märkte jag också att jag kan inte bokföra momsredovisning då bokföringsperiod är låst (okt). Jag har lämnat in momsredovisningen manuellt men kan inte göra novembers. 

Du kan låsa upp oktober. Se alltid till att allt är avstämt och OK innan du låser en månad. 

Jag kan tyvärr inte låsa upp oktober. Gick till "bokföringsuppgifter" och försökte ändra "bokföring låst t.o.m" till sept men det kommer upp en notis där det står att det inte går. Enligt tipsen jag hittade på Visma så räcker det med att fylla i momsredovisningen för den låsta period manuellt men eftersom avvikelsen kvarstår kan jag inte gå vidare med nästa momsredovisning. Glömde säga att jag använder Visma eEkonomi om det påverkar. 

Jag tror att upplåsningen fungerar om du först ångrar momsrapporten för november. 

Men jag kan inte göra momsrapporten för november pga av avvikelsen från oktobers momsrapport

OK - om vi tar det detaljerat:

du har 2 verifikationer - 

  • en är en "övrig insättning" där du bokfört hur då? Bör ha varit D19xx K30xx K2611.
  • den andra är från när du markerade fakturan som betald. Hur är den konterad? 

Momsbeloppet är dubbelt skriver du - för att det ska bli fel i momsredovisningen är således inte intäkten bokförd dubbelt, annars hade det blivit "rätt" men dubbelt. 

 

Har du (för låsningens skull) testat att ändra fältet "Låsning av period efter" till t ex räkenskapsår? Det går att göra och då kanske det går att låsa upp oktober. 

 

- "Övrigt insättning" bokfördes D1910 K1510 och K2611

- Faktura konterades D1910 K3051 K2611

Att jag bokförde fakturan dubbelt är det enda jag kan komma på jag gjort annorlunda. Jag fakturerar bara en kund varje månad med två fakturor. Ena fakturan, med omvänd skatt, anser arbetade timmar och den andra, med vanlig skatt, anser maskiner som företaget hyr till kunden. 

Jag har ändrat fältet till räkenskapsår men perioden är fortfarande låst. 

 

 

Se där, där är felet!

Den första innehåller moms men ingen intäkt. Eftersom du använder bokslutsmetoden var fakturan inte bokförd på 1510, det görs bara över bokslutsdagen. Så du skulle bokfört den posten D1910 K3051  K2611. Rätta det genom en korrigeringsverifikation och gör även en sådan för den andra posten där du vänder alla 3 raderna. 

 

Okej, tack då förstår jag. Programmet låter mig dock bara korrigera konton 1930 och 2611 så kan inte lösa felet.

Vet du hur jag kan gå vidare med momsrapporten för november? Kan inte göra den tills momsrapporten för oktober görs men den kan inta bokföras då jag låste perioden.

Testade du att ändra låsningsperiod till Räkenskapsår innan du försökte låsa upp?

Ja, det gjorde jag men det gick inte ändå

Hej Yoonanoona,

Gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten där har vi möjlighet att koppla upp och tillsammans kontrollera varför det inte går att låsa upp oktober månad. Sedan hoppas jag att det kommer gå fint att göra korrigeringar efter Annicas anvisningar. 

Välkommen att höra av dig! /Tinna