Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rasmus E
MEDLEM

Förfallodatum faktura?

Hej.

En fråga/problem.

Om jag skapar en faktura till en persom så får jag välja ett förfallodatum för fakturan.

Men, om jag väljer att skapa en faktura till flera personer, då får jag inte välja ett datum utan då är det i stället betalningsvillkor med antal dagar.

Varför, vad är det för skillnad?

Jag vill kunna välja en hel kundgrupp (medlemmar) och sätta ett visst datum, precis som när man väljer bara en person.

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Rasmus E 

Jag förstår att det skulle underlätta för dig. Tyvärr det ingen inställning för detta i Visma eEkonomi, väljer du flera kunder så ändras Förfallodatum-fältet till Betalningsvillkor och du får välja från en lista istället.

Lämna gärna ett förbättringsförslag om att det fanns en flik för "eget datum" där du får möjlighet att välja datum. I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

ideeek.PNG 

//Tinna

Tackar, har just lämnat ett förslag.
Kan hända att det kommer flera 😉

Hej @Claes_Berglund 

I Visma eEkonomi finns det inte möjlighet att skapa egna betalningsvillkor idag utan de som finns att välja är de du ser på bilden här nedan.  

 

 

Om inget av dessa betalningsvillkor stämmer med dina behov så har du även möjlighet att gå in på kundfakturan och justera förfallodatum innan du skickar fakturan till din medlem/kund. Självklart är även du välkommen att lämna ett förslag på programförbättring direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi. Instruktion för hur du går tillväga hittar du lite högre upp i tråden.  

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna

Tror att detta svar skulle till @Claes_Berglund och inte till mig, men...

För mig är det helt obegripligt att man inte kan välja förfallodag. Man kan ju det om man skickar en faktura till en person, men inte till flera. Mycket märkligt och jag förstår inte vitsen. Ställer till det en hel del. Jag har skrivit ett förslag om detta, ingen aning om hur ni hanterar dessa?

Hej @Rasmus E 

Du har helt rätt i att svaret hamnade lite fel och tack för att du påpekade det. Gällande hur idéhanteringen så har min kollega Agnes skrivit ett förklarande inlägg om idehanteringen som du gärna får kika i. 

 

Ha en fin vecka och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna

När jag fakturerar ska förfallodatum bli ett visst datum (kvartalsvis i förskott), dvs 31/3, 30/6, 30/9 och 31/12. I Visma förening löste jag det genom att lägga upp ett eget betalningsvillkor "Kvartalsvis i förskott" med ett visst antal dagar. Inför fakturering justerade jag antal dagar till förfallodag, så det blev det aktuella förfallodatumet. Idag är det 10 december, då skulle jag på betalningsvillkoret angivit 21 dagar och då blev det 31 december. Hur gör jag detta i Visma eEkonomi? Jag vill alltså på kunden lägga in ett eget betalningsvillkor som jag i inställning vill justera antal dagar för inför varje fakturering - alternativt att det alltid blir det närmaste av de tre ovanstående. Ge mig förslag på hur jag ska göra.

Hej @Claes_Berglund 

Av någon anledning lyckades jag publicera mitt svar till dig lite högre upp i tråden. 

Ber om ursäkt för det. 

//Tinna