Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ANSOHE
UTFORSKARE

Formel för leverantörsfakturor med omvänd moms

Hej!

Jag undrar hur man lägger in en formel för att slippa räkna ut detta själv. Någon som vet?

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Om du konterar fakturan på ett konto som har momskod 20 (t ex 4056) beräknas momsen automatiskt och läggs på rätt konton. 

Tack, då testar jag det 😃

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Jag flikar in instruktionen Registrera leverantörsfaktura med omvänd skattskyldighet också som kanske kan hjälpa dig. 

 

Ha en fin dag //Tinna

Tack men det jag är ute efter är att momsbeloppet konteras på 2647, 2614 per automatik. Borde ju gå att göra en formel eller något för detta på "bokföringsförslag"? Är helt ny på eEkonomi så jag letar mig fortfarande fram 😃

AnnicaL
CHAMPION

Du kan skapa ett bokföringsförslag under Inställningar/Bokföringsförslag för detta, såklart. Du lägger då upp de konteringar du vill ska göras, t ex som detta: 

1930 Kredit (eller 2440 om det ska användas för leverantörsfakturor)

5421 Debet - ett förslag på konto för programvaror inköpta från EU-land

2614 Kredit

2647 Debet

Standardkontering för konton med momskod 20 är att 2645 debiteras och 2614 krediteras med den automatiskt uträknade momsen, som jag nämnde i tidigare inlägg.

 

Ingrid Barten
MEDLEM

Hur ser formeln då ut?

2440 D    total

2614 K    total + moms?
2647 D    total + moms?

Hej,

Snarare 

2614 -total × 25%

2647 Total × 25%

Ingrid Barten
MEDLEM

Såhär tänkte jag?

2440   K   (total)

4425   D   (total)

2614   K   (moms)som är för 2614 25%

2647   D   (moms)som blir då också 25% för 2647 

Skulle bara ville se hur formeln i 'bokföringsförslag' kan se ut, vore mer komplett om man tex kunde välja lite av sådana formler för leverantörsfakturor!? Istället för at vi sitter timvis att får fram en formel som faktiskt funkar 🙂