Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Förskotts betalning

Hej vi hade gjort en förskottsbetalning för varor av varor från sverige, då registrerade vi den här förskottsbetalningen på 1480 konto. alltså 

1930 kredit 1480 debet

men när företaget inte kunde leverera varorna då återbetalade de  summan i delbetalningar, då har vi i kassa och bank registrerat de 1930 debet och 1480 kredit, när man går in i kontoanalys så ser man att de här verifikationerna ligger seperat alltså att de inte är i samma verifikation, ska det vara så är det rätt som vi har gjort?

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Nellie 123!

 

Har jag tolkat din situation rätt om jag stolpar upp det enligt nedan:

 

1. Du har betalat ut och bokfört att du har betalat ett förskott till en av dina leverantörer.

2. Leverantören hade inte möjlighet att leverera de beställda varorna till dig.

3. Leverantören har då betalat tillbaka förskottsbetalningen vid flera återbetalningstillfällen, dvs på olika datum?
 

Om det ser ut som ovan så är det helt korrekt att det blir separata verifikationer, om det är olika återtbetalningstillfällen så ska det bokföras separat på olika verifikationer och på de datum som pengarna kom in.

 

Återkom gärna och förtydliga om jag har missuppfattat dig  så ska vi kika vidare på det.

Hoppas att du får en fortsatt fin dag!

/Tinne

Ja det blev så, helt rätt, men eftersom jag inte har någon faktura gällande det här så blir inte den här utbetalningen kopplad till inbetalningarna, så det är på konto 1480. Jag vill kunna se att den här betalningen är återbetalt helt. Eftersom den är i seperata verifikationer vid olika återbetalningstillfällen på 1480, så är den helt betalt, hur och var kan jag se att det är så utan att leta reda på i verifikationerna i 1480? 

Hej @Nellie 123

Tack för förtydligandet och då är är vi med på hur du menar. 

Jag rekommenderar att du tar ut rapporten Kontoanalys på konto 1480 (du hittar den under Bokföring - Kontoanlays) så ser du samtliga transaktioner som har skett på kontot under vald tidsperiod. Sedan får du manuellt säkerställa att du fått tillbaka förskottet. 

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna