- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Förvaltningsberättelse: Disposition enligt årsstämmobeslut
Hej,
Om jag förstått rätt så är det först på bolagsstämman i ett AB som man kan besluta om
eventuell utdelning efter vinst. Första räkneskapsåret är avslutat, och det är dags för
årsredovisningen. Då undrar jag vad som vad när jag ska fylla i Förvaltningsberättelsen i Visma, i fälten för 'Utdelning som bokförts under räkenskapsår 2017-2018'.
Är det det stundande beslutet om utdelning som ska framgå här? Varför 2 fält, varav ett under
Aktiekapital, och det andra under 'Fritt eget kapital'?
Mitt dilemma är att jag ju inte har bokfört någon utdelning under 2017-2018. Det är ju först nu i efterhand på bolagsstämman som det ska bli tal om utdelning. Betyder det att jag inte har något
att fylla i i årets årsredovisning, och måste i stället vänta till nästa års för att då kunna fylla i
det utdelningsbelopp som nu ska beslutas i jan 2019 och som ska betalas ut (eller skjutas upp) och bokföras under 2019?
Jag ägde aktier i januari 2018 men inte i januari 2017. Hur påverkar det möjligheten att besluta om utdelning i den stundande bolagsstämman i jan 2019?
Tack på förhand.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ja det belopp om utdelning som tas på 2019 års stämma för året 2017-2018 bokförs under 2019 - beslut tas alltså innan första utdelning och bokförs därefter.
Det ägandet möjliggör utdelning enligt 3:12 reglerna till 20% beskattnnng
Mikael
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Däremot så räknas gränsbeloppet (20% skatt) bara på aktier du äger vid årets inträde. I ditt fall så kan du alltså räkna gränsbelopp på 2018 och 2019. Vilket då enligt förenklingsregeln blir totalt 341 000 kr (2018: 169 125 kr, 2019: 171 875 kr) som möjlig utdelning med 20 % skatt.
Men man bör alltid ta lön upp till brytpunkten för marginalskatt innan man tar utdelning. Skiljer så lite i skatt och man betalar i princip bara "goda" skatter vid lön (om man nu tycker att det finns sådana). Lycka till!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Så i början av 2019 ska stämman besluta om ett belopp för 2018, säg 50000 kr.
Förstår jag rätt att detta belopp inte är relevant i den förestående förvaltningsberättelsen i årsredovisningen för 2017-2018 ?
Hur och när ska dessa 50000 bokföras? Bara i samband med utbetalning? Var det inte så att
man även kan skjuta upp utbetalningen i 5-6 år?
Och är det så att dessa 50000 ska redovisas i årsredovisningen för 2019 (som lämnas in om ett år), dvs att de ska finnas med i Förvaltningsberättelsen ---> Disposition enligt årsstämmobeslut ---> Utdelning som bokförts under räkenskapsår 2019 ?
Mvh
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
De 5-6 år du frågar efter antar jag är periodiseringsfond och det är en helt annan sak. Skulle nog rekommendera att du endera läser på lite (BLInfo har bra böcker som är skriven på vanligt språk) eller tar hjälp av en konsult så att allt blir rätt. Det är ju din skyldighet att det blir rätt, okunskap skyddar inte från eko-, bokförings- och skattebrott..... Lycka till!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Beslut om utdelning togs men pengarna har inte betalats ut.
Om man bestämmer sig för att låta pengarna ligga kvar, vad behöver man göra då i bokföringen?
Kan man ens häva beslutet och så att säga köra över stämmans beslut i efterhand ifall läget har ändrats (dvs företagets inkomster minskat) och man behöver låta pengarna finnas kvar i företaget?
Du skrev att man inte behöver ta ut pengarna precis vid bolagstämmotillfället. Men kan man strunta i det helt under räkenskapsåret samt aktieägarens inkomstår (dvs kalenderåret)?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag är inte så insatt i dessa frågor, men googlade lite på Ångra utdelning aktiebolag.
Hittade bland annat denna och denna länk.
Kika gärna där och kontrollera med Skatteverket om något är oklart. Om någon annan är insatta i hur det regelmässigt får göras, eller ska bokföras - skriv gärna en kommentar här 🙂
Ha det gott!
/Sofia