Hej, jag undrar om hur ni kommer att hantera GDPR. Ni kommer att verka som personuppgiftsbiträde för de uppgifter vi matar in i ert system. Kommer ni att ta fram ett generellt PUB-avtal som vi som kunder kan använda, eller vill ni att vi tar fram ett till er som ni skall signera?
Hej, Har just blivit uppmärksammad på det nya GDPR-kravet att jag som ansvarig för de personuppgifter som jag lägger in i bokföringssystemet är ansvarig att upprätta ett avtal med er som "molntjänstleverantör":
När en personuppgiftsansvarig (t ex ett företag) anlitar ett personuppgiftsbiträde (t ex en molntjänstleverantör eller en redovisningsbyrå) ska det enligt dataskyddsförordningen GDPR finnas ett skriftligt avtal, ett så kallat personuppgiftsbiträdesavtal (biträdesavtal). Det är den personuppgiftsansvarige som ansvarar för att det upprättas ett avtal.
Hur vill ni hantera detta? Vill ni att jag och alla era andra kunder skickar in egna avtal som ni ska skriva under eller har ni möjligen en intention om att lösa det på annat sätt?
Undrar detsamma som ovan skribenter. Ni svarar bara att ni har koll på läget, men inte hur ni tänker hantera pub avtalet gentemot oss kunder. Tacksam för svar.
Hej, Vi som inte har molntjänst utan era system lokalt på datorn, hur måste vi förhålla oss när det gäller biträdesavtal. Uppdateras även våra avtal med GDPR ist för PUL eller anses ni inte ha tillgång till våra personuppgifter alls och därmed inget biträde?
Om ni har programmet lokalt installerat så är det precis som du säger - då behövs inget avtal eftersom datan finns hos er, och inte hos oss.
Här förklarar vi mer - du ser i filmen längst ner hur det fungerar beroende på om man har programmet lokalt installerat eller använder våra molntjänster.