Jag hänger inte med på hur man i Visma eekonomi har löst när man vill göra förskottsfaktura till sina kunder (t.ex om de har låg kreditvärdighet och inte får betalvillkor... vilket är vanligt i dåliga tider..)
Här är min tankegång.. kanske fel..
Visma Eeekonomi kan skapa vanliga Kundfakturor och konteras enligt nedan exempel:
1510 +1000
2611 -200
3xxx -800
Vid betalning
1930 1000 kr
1510 -1000 kr
Inget konstigt.. MEN!
Hur skapar man PROFORMA eekonomi?
Proforma skickas ut och bokförs / konteras inte (en kundfaktura... helt enkelt men med namnet proforma som inte bokförs...)
VID BETALNING - PROFORMA
1930 företagskonto +1000
2611 Utgående moms -200
2420 förskott kund -800
VID "arbete" Faktura varje månad - t.ex 2 månader
MÅNAD 1:
2420 DEBET 400 kr
3XXX KREDIT 400 kr
MÅNAD 2:
2420 DEBET 400 kr
3XXX KREDIT 400 kr
Nu är förskottet SLUT = 2420 = 0 och omsättning klar..
Men, HUR... gör man detta i visma eekonomi.. det går inte tvinga kundfakturor att kontera på ett eget sätt för en viss faktura?
Hur löser man detta ?
Har man helt missat att Förskottsfakturor finns ? Ganska stort område och vanligt..
Hej @Johan Ekman
Precis som du noterat så har vi inte stöd för hantering av förskottsfakturor i Visma eEkonomi och vår rekommendation är att du därför hanterar dessa manuellt via verifikationer.
Förstår att det inte är svaret du önskade men det är så programmet ser ut idag. Du är självklart välkommen att framföra all feedback om programförbättringar direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster inne i ditt program.
Önskar dig en god jul och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
Hej
Som min kollega skrev så finns det inte stöd för proformafakturor men sättet du själv angett är helt korrekt så det är den vi rekommenderar för hantering av förskottsbetalningar.
Önskar dig god fortsättning och ett gott nytt år
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.