Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan-Coo
MEDLEM

Hamnar på senast inkomna leverantörsfaktura efter att ha klickat spara

Efter att man klickar spara vid bokföring av en leverantörsfaktura från utkast-fliken så hamnar man på senast inkomna leverantörsfakturan efter att man klickat spara. Naturligtvis ska man hamna på den först inkomna ej bokförda fakturan, för att bokföra i kronologisk ordning.

 

Lösningen är att man klickar avbryt, går tillbaks till listläge och väljer rätt dokument att fortsätta med.

 

Kommer ni att rätta detta? Har varit så här i många månader.

5 SVAR 5
Pacsac
CHAMPION

Jag har aldrig sparat en leverantörsfaktura som utkast, men när man fakturerar en order så hamnar man i listan över Fakturerade order, för när man fakturerar en order står man i listläge Pågående order och det är ju naturligt att vara kvar i detta listläge

Leverantörsfakturor som kommer in via EDI läggs upp som utkast automatiskt. Finns det ett gäng fakturor som kommit in med någon dags mellanrum så vill man så klart bokföra dessa i kronologisk ordning från äldsta till nyaste. Nu landar man på den nyaste fakturan efter att man bokfört den äldsta, trots att det finns flera äldre kvar. Även att återgå till listläge hade varit bättre än att den nyaste fakturan öppnas.

 

(att man står kvar i listläge när man fakturerar orders hör inte till denna synpunkt, men jag håller med om att det kan vara logiskt och rätt)

Hej @Johan-Coo

Jag har försökt att återskapa ditt scenario i mitt program och beroende på hur jag väljer att ordna fakturadatum så blir resultaten olika. Om du vill arbeta dig från den äldsta leverantörsfakturan, och därefter i kronologisk ordning, kan du välja att ordna fakturorna så att den äldsta fakturan ligger överst. När du bokför fakturan bör du då automatiskt hamna på nästa faktura i ordningen. 

fakturadatum.JPG


Hoppas att det löser ditt problem! 

//Marielle

 


 

Hej,

 

Nej, det har jag inte provat, men det fungerar säkert. Dock bör det inte finnas någon situation där man skulle vilja bokföra den nyaste fakturan före äldre fakturor. Att sorteringen ska påverka detta är bara dumt.

 

Jag tackar för tipset ändå, det kommer säkert hjälpa mig och sänka min frustrationsnivå en aning. För mig som är van vid Visma Administration känns eEkonomi något ologiskt och motsträvigt.

 

/Johan

Jag är helt med dig och lovar att ta dina synpunkter vidare!

//Marielle