Det finns många exempel på företag som nyttjar Klarna som betalfunktion så det borde ju finnas med i tankarna av gänget som skapat Autopay.
Här kommer scenariet
Jag har nyligen handlat av Webhallen
Dagen efter kommer fakturan som utkast i eEkonomi
Företaget Webhallen var upplagd sedan tidigare (innan autopay aktiverades)
Jag bokför och godkänner fakturan i eEkonomi (nu med autopay)
Betalningsuppdrag skickas till banken och pengarna dras
Pengarna hamnar på fel konto eftersom ju Webhallen ger klarna i uppdrag att fakturera
Jag går nu manuellt in i Leverantören och byter till Klarnas PG-nummer
Autopay varnar nu om kontoändring på endast 1 av 3 fakturor som alla kommer från Webhallen.
På SEB kan jag sedan se en dragning av motsvarande belopp men det är helt omöjligt för mig att identifiera denna med hjälp av den fördjupade i informationen. Här framgår varken Webhallen eller Klarna i text någonstans. Varför står det mitt BG-nummer?
Kommer detta att bli tydligare i framtiden?
Ovan gör det helt omöjligt att följa pengarspår och identifiera betalningar när det blir fel. Och det har blivit fel av anledningar som jag inte heller trodde var möjligt. Vid ett tillfälle var det något så enkelt att kontonumret hamnade på Bankgiro istället för Plusgiro. Pengarna överfördes glatt till ett konto utan vidare matchningar av adress eller dylikt. Det var ett rent helvete att få tillbaka dessa. Vid ett annat tillfälle hamnade pengarna i ett konkursbo hos ett företag jag aldrig haft business med...varför vet jag inte än idag...och jag fick betala fakturan ännu en gång då ju rätt mottagare aldrig fick pengarna.
Inte helt klockren tjänst mao och troligen också beroende på vilken bank man har. Jag önskar dock att ni som utvecklar tjänsten förbättrar den. Tanken är ju att detta system skall vara en tids- och frustrationsbesparande tjänst. Just nu hispar jag till varje gång jag väljer att betala med Autopay...åtminstone de första gångerna.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.