Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

B4ld3r
MEDLEM

Hantera inbetalningar via Swish

Hej,

Jag har en fundering hur man på ett smidigt och effektivt sätt kan bokföra och hantera en större mängd inbetalningar via Swish som exempelvis sker under en helg vid en aktivitet. Dessa inbetalningar kan vara av små belopp men totalt uppgå till mellan 25-300 st. Dessa inbetalningar ska sedan in på lite olika intäktskonton för att det ska bli korrekt redovisat. Är det fler som har erfarenhet av just detta eller har något tips och råd hur man kan effektivisera just det flödet. Finns det något sätt att matcha dessa eller kategorisera utifrån meddelande från den enskilda Swish-inbetalningen eller någon annan metod?
Idag blir det mycket manuellt att pricka av vad de olika transaktionerna avser från bankkonto-utdraget och sedan bokföra i programmet, vilket kan ta tid ifall det är många transaktioner att gå igenom.

 

Stort tack på förhand.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @B4ld3r 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

När/om du till exempel har bedrivit någon form av kioskförsäljning antar jag att du inte har skapat kvitton i programmet för denna försäljning. Rätta mig gärna om jag har fel.


Om du har flera transaktioner under en dag som du ska bokföra samtidigt, kan du markera de bankhändelser som ska matchas och sedan bokföra dem. Se bilden nedan hur smidigt du markerar transaktionerna:
 

 

I filmen Hantera Swishbetalningar i Visma eEkonomi ger vi tips på hur du kan använda funktionen "Matcha flera".

 

Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin eftermiddag. 

/Tinna

 

 

Hej igen och tack för din återkoppling.

 

Det stämmer att vi inte skapar kvitton i programmet så vitt jag vet. Jättebra film för tydlig instruktion hur man gör och bra förklarat av dig. Idag sker det dock manuellt och den funktionen som du beskrev får vi försöka ta i bruk. 
 En följdfråga bara: Om vi låt säg har 200 transaktioner under en helg som avser försäljning kiosk som då konteras på ett konto, och sedan har vi ett gäng till transaktioner som ska konteras på totalt 3 olika intäktskonton. När man swishar har man möjligheten att skriva ett meddelande i betalningen, exempelvis cafeteria eller dylikt. Dessa meddelanden kan ju vara till god hjälp när man vill sortera vad olika transaktioner avser. Är det då möjligt när man överfört kontoutdraget från banken till Visma att se dessa Swish-meddelanden på varje inbetalnings-rad så att man kan markera alla inbetalningar som har samma meddelande? Hoppas du förstod min fundering och fråga :).

Tack på förhand! 

Tack och ha det fint.

Hej igen @B4ld3r 

 

Kul att du gillade filmen och förklaringen! 

 

När det gäller texterna i dina kunders Swish-betalningar och om dessa meddelanden kommer med eller inte, har jag fått information om att Visma eEkonomi kan läsa in meddelandena, förutsatt att din bank inkluderar dem i kontoutdraget. Så slå en signal till din bank och kontrollera vad de skickar med. 

 

Hoppas det löser sig på bästa sätt. 

/Tinna